Feestelijke opening kleuterschool - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu Feestelijke opening kleuterschool - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu

Feestelijke opening kleuterschool

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

21 Januari 2013 | Tanzania, Ushetu

Lieve familieleden en vrienden, beste volgers,

Voordat wij uit Nederland vertrokken is ons de volgende wijsheid nog meegegeven;

Wij hebben de klok, zij de tijd!!

Nou vandaag hebben we daar weer een mooi voorbeeld van gekregen.
Het blijft een uitdaging voor ons om niet de planning hier te storen, maar gemakkelijk is het niet.

Gisteravond onder de sterrenhemel nog een aantal potjes Keezen gespeeld.

Vanmorgen om 8 uur door Maria wakker geroepen. Het bleek alleen dat we ipv om 9.30 uur ontbijten, nu om 8.00 uur verwacht werden.

In het zustershuis was het een drukte van belang. Om 10 uur zou de feestelijke viering door de Bisschop aanvangen. Wij om even voor 10 uur naar de kerk. (2 minuten lopen). Daar aangekomen zaten alle koren nog rustig buiten te eten en te praten.

Kennisgemaakt met italiaanse zusters van een andere congregatie die ook in de region Kahama ontwikkelingswerk doen.

Wat heen en weer gelopen en om 10.30 maar eens in de kerk gaan zitten.
Kwam de bisschop om even voor half 12. Ted was toen al vertrokken. Zijn buik rommelt behoorlijk dus is hij op de w.c. gaan zitten. Hij heeft achter in de kerk later nog even gezeten, maar zat toch lekkerder op de pot. Na de feestmaal ging het weer veel beter met hem. Het is toch wat….laat ie de jeugd alleen in de kerk zitten!!

De Bisschop ging na aankomst gelijk naar de kleuterschool om deze feestelijk te openen. Moeder Anima uit Rome, mocht het lintje doorknippen.

Om 12.20 uur zaten we weer in de kerk. Deze was stampvol. Arnold is gevraagd of hij alle zang wil opnemen met z´n videocamera. Hij mocht mooi vooraan bij de zijdeur staan (genoeg frisse lucht) want dat was in de stampvolle kerk schaars. Op de banken waar normal 6 personen zitten, zaten sommige rijen met wel 9 man-vrouw. Daarnaast stonden achter in de kerk en buiten ook nog tientallen mensen. Ik schat dat er tussen de 300 en 400 mensen waren.

De bisschop begon met een openingswoordje van ruim 20 minuten, waarin hij ook ons van harte welkom heette. De viering duurde uiteindelijk niet zo lang, tot even voor 15 uur !!!

Aan het eind van de viering wilde de Bisschop ons nogmaals aandacht geven en vroeg 1 van ons naar voren. Ted was er niet, Arnold was aan het filmen en Kees S. die naast me zat fluisterde; ¨ik ga vast niet!¨
Dus ging ik maar naar voren. Ik stelde me in het Swahili voor en herinnerde me nog de woorden mimetoka Ollanda en mimini Kees. Hierna heb ik in het engels de gemeenschap toegesproken. Een priester die met de Bisschop mee was vertaalde dit in het Swahili.

Na de viering werden we verzocht bij de Bisschop te komen, want hij had een presentje voor de harde werkers uit Holland; kregen we drie flesjes rode wijn (voor ´s avonds als we moe zijn) en werden we nogmaals uitgenodigd om op vrijdag 1 februari bij hem in Kahama te dineren.
Hij sprak weer mooie woorden tegen ons en het is mooi om te ervaren hoe dankbaar hij en de gemeenschap voor ons werk zijn!

Hierna gingen we naar de kleuterschool waar een uitgebreid feestmaal voor ons geserveerd werd.

De ¨gewone¨ bevolking moest echter wel buiten of in andere klaslokalen eten. Wij zaten in de ruimte met de bisschop, alle andere geestelijken en de zusters van de andere congregaties.
Tijdens de maaltijd werden er door verschillende koren liederen ten gehore gebracht.

Rond 17.30 ploften we moe bij ons huisje neer.

Straks nog even helpen opruimen en dan is ook deze dag weer voorbij.

We gaan straks weer genieten van alle reacties.

Leuk om te zien dat er steeds weer nieuwe volgers bijkomen; b.v Manon (mijn nicht), Thorsten Zwart, Nel Coolegem en Paul en Monique.

Blijf schrijven (hebben jullie toch alle tijd voor, want het is geen weer om naar buiten te gaan, terwijl het hier een uitdaging kan zijn om binnen te zitten!)


Beste Kees en Thea, voor Tessa zou hier inderdaad een heleboel te doen zijn.
Maar dit kan nog steeds hoor. Moet ik bij de zusters eens een balletje opgooien?

Hartelijke groeten,

Een dikke zoen voor alle familieleden en zij die zich aangesproken voelen,
en dan speciaal van mij voor Marion, Martijn en Lisanne !

Ook namens Ted, Jasper, Arnold en Kees S.

Kees M

  • 21 Januari 2013 - 20:09

    Theo&Fransca Putker:

    Hallo Harde Werkers,

    Fantastish om te zien wat voor één goed werk julie daar allemaal doen!
    leuk om dit op deze manier te volgen.
    De tijd gaat al weer snel,nog veel goeds daar!
    Groetjes de Buren van Kees M.

    Theo&Fransca.

  • 21 Januari 2013 - 20:12

    Ina:

    Ben ik vanavond de eerste. Hoewel jullie denken dat ik er alle tijd voor heb. vanmoregen om 9.30 uur begonnen met behangen. Nadat de eerste baan was geplakt, bleek de ondergrond(waarschijnlijjk gerold met latex los te laten. De hele baan eraf gehaald en schoongemaakt. Dus maar in de kamer van Juliettte begonnen. Paardjes behang, erg mooi, maar bewerkelijk. Het resultaat mag er zijn, maar onze inzet om vandaag dit kamertje klaar te krijgen is niet gelukt. Dus morgenochtend maar weer verder.

    De Stucadoor was vandaag bezig om de wanden in de keuken te stucen. Nog twee dagen werk en dan zal het al een heel ander gezicht zijn.


    Het schiilderwerk boven laat nog op zich wachten, daar nodigen wij Ted voor uit. (Je mag eerst wel een paar weken bijkomen van het aardappelen schiillen.) Leuke foto met al die vrouwen om je heen.
    Zing je ook Abuse voor ze en ons ander Afrikaanse lied. Sia hamba .

    Ik heb gister met Wout gesproken en het gaat met de paarden goed. Er was ook nog niets bevroren.
    Wat een geluk dat dat kraantje is geplaatst, want het blijft hier vriezen.

    Ik vind het ook ontzettend leuk om alle verhalen te lezen van degene die jullie volgen.
    Ook omdat ik nu al 3 weken in Wesepe zit. Wel heb ik Henry en Elly gesproken en jullie moeten de hartelijke groeten hebben.

    Ted zaterdag was Wim Klaassen jarig en ik heb de site doorgestuurd, was de eerste keer zeker niet goed doorgekomen.

    Ted morgen is Jaap jarig ik zal hem bellen.

    Kees knap van je om in de kerk een woordje te doen. Maar ik weet dat je het natuurlijk geweldig goed kan. Wat zal Ted af en toe stralen en trots zijn.

    Nou mannen blijf genieten, ondanks het harde werken, de warmte en het bidden en de kerk.
    Daar worden jullie trouwens niet slecht van.
    Denken jullie dan ook nog een beetje aan ons.

    Lieve groet voor alle mannen en een dikke kus voor Ted en Kees



  • 21 Januari 2013 - 20:16

    Joke Karman:

    Wat kun je moe worden als een dag anders dan anders gaat, hè? Werken jullie liever met je handen?
    Knap dat je de woorden in het Swahili nog wist, Kees! Vervelend voor Ted dat je last van je darmen hebt. Wel fijn dat het toilet in andere conditie is, dan tijdens jullie aankomst...
    Sowieso zou ik wel eens willen kijken hoe het er bij jullie aan toe gaat, dat wil ik helemaal als ik lees van Keezen onder een sterrenhemel en dan een kampvuurtje erbij. Misschien romantiseer ik het wat, maar het is echt wel duidelijk dat het niet altijd meevalt. Onhoud de mooie dingen!
    Tot mails. Liefs van Joke

  • 21 Januari 2013 - 20:28

    Wim En Vera:

    We volgen jullie iedere dag,wat een verhalen zeg, heel bijzonder wat jullie ieder dag mee maken.Echt een hele ander wereld, maar wel heel bijzonder.Het is een ervaring die je nooit meer vergeet.Geweldig hoor,en Ted een pilletje en het is zo weer over wij weten wat het is maar het hoort erbij.

  • 21 Januari 2013 - 21:50

    Gitta:

    Hoi mannen,

    Wat heerlijk weer om jullie verslag te lezen, jullie komen terug als kerkgangers met eelt op de handen. Ik hoop dat Ted zich snel beter gaat voelen...
    Het wordt denk ik wel tijd dat jullie terugkomen, de gedachte dat wij toch niets te doen hebben nu er sneeuw ligt..
    Vanmorgen een kwartier eerder van huis vertrokken om op tijd in het ziekenhuis te zijn, op de fiets zwoegend door de sneeuw, vrijdagmiddag een gigantische stroomstoring waardoor het hele ziekenhuis niet meer kon functioneren....vandaag sneeuw lekkage op de OK waardoor er morgen en overmorgen een aantal OK's dicht gaan voor reparatie...dus gaan we doorwerken tot in de avonduren...
    Ik krijg een idee als jullie klaar zijn met jullie ontwikkelingswerk daar, hebben wij wel een ziekenhuis voor elektra en loodgieters werkzaamheden...

    Mannen veel succes, liefs Gitta

  • 21 Januari 2013 - 21:51

    Gert En Riet Boekel Uit Zijdewind:

    nou mannen even een klein berichtje van ons.
    we volgen jullie elke dag, en het is heel leuk om te lezen.
    wat er zoal gedaan wordt. het moet zeker heel dankbaar werk zijn
    en jullie hebben ook nog mooi weer, het zal wel warm zijn.
    maar de temperatuur bij ons moet je ook weer aan wennen.
    ik wens jullie nog heel veel plezier met het werk,
    maar ook met de vrijeteit die er dan nog over is.
    groetjes en weer tot ziens

  • 21 Januari 2013 - 22:19

    Liesbeth:

    Ha mannen,

    Ik volg ook nog steeds hoor! Vind het zo leuk te lezen wat jullie allemaal meemaken!
    Ik kon een grote grijns ook niet onderdrukken bij jullie relaas over de heeeeeele lange kerkdienst(en)! Hahaha. En Ted piepers en kolen snijden tussen al die vrouwen, geweldig!

    Wat worden jullie toch alround zo: bouwen, electriciën, loodgieter, timmerman, groente- en fruitsnijders, broodbakkers.... jullie zijn straks voor vrijwel alles in te huren!
    Ted, ik hoop dat je snel weer wat opknapt, 'dokter' Kees M. heeft misschien wel een pilletje voor je? ;-)

    Kees M. wat goed dat je wat woordjes Swahili hebt onthouden zeg! Wie weet komt het je ooit nog van pas...

    Morgen ga ik een paar dagen met Rudolf naar Oostenrijk, met de PV van het RKZ. Ondanks dat ik er niet meer werk, mag ik toch nog met ze mee, echt leuk! Hij gaat skiën, ik wandelen.
    Heerlijk om er even een paar dagen tussenuit te gaan. Onze kinderen gaan logeren bij opa en oma.
    Voor de sneeuw hoeven we bijna niet weg...hier ligt ook voldoende. Maar ja, sneeuw daar is toch anders dan hier...! Ons hotel heeft ook Wifi, dus ik kan jullie gewoon blijven volgen gelukkig!

    Ik denk dat jullie, als jullie weer terug zijn ook wel aan een vakantie toe zijn! Hoewel...misschien is jullie "gewone" werk al "relaxed" genoeg...! Hihi.
    Wel alvast succes met het temperatuursverschil....als jullie al lange mouwen aantrekken bij 22 graden.... Dan wordt het koude Holland wel ff afzien, ben ik bang!

    Zijn jullie de voetbaluitslagen al een beetje te boven overigens? ;-)

    Tot het volgende verhaal maar weer!
    Groetjes Liesbeth

    PS. Even een klein woordgrapje toe, hebben jullie iets om over na te denken (tenzij iemand de grap al kent...)
    Hoe noem je de vrouw van een bosjesman? (antwoord volgt morgen...)


  • 21 Januari 2013 - 23:28

    Jos Henselmans:


    Hallo mannen,
    Wat is het fijn om jullie verhalen te lezen. Als ik bij oude oma ben dan vraagt ze iedere keer wanneer komt Arnold terug en wat een belevenis voor Jasper. Zo jong en dat dit al mee maken. Nu ik toch bij Jasper ben. Ik las dat je goede contacten had bij het brood bakken?
    Blijft er een schrijf vriendin over?
    Ook lees ik dat er voor jullie geestelijke gezondheid goed wordt gezorgd. Zo nou contact met de bisschop en lange kerkdiensten. Moet ik een plaatsje reserveren in de abdij?
    Ik zag dat het bouwwerk al uit de grond komt, en horizontaal wordt gemaakt middels een waterpas touwtje. Mooi werk. Hier ligt toch wel pittig sneeuw. Lekker dat je bus binnen staat
    Hoe gaat het met de broekhoest? Geen last? Dat zal ook wel niet met zo,n goede medische begeleiding. Het bouwen gaat mindersnel dan ik had verwacht. Mar dat komt inderdaad door het spreek woord. Wij hebben de klok en zij de tijd
    Alleen vergeten ze dat jullie over klein 14 dagen weer thuis zitten en dat ze het dan weer zelf moeten doen . Nou mannen succes verder en nog een mooie tijd.
    Groeten Jos en Gre henselmans

  • 22 Januari 2013 - 01:46

    Marloes:

    Dag lieve Kees, Ted en de andere mannen!
    Even een reactie op dit late uur. Ik kan niet slapen want mijn voeten willen maar niet warm worden. Dus een kruik aan het maken. En ondertussen dat het water opstaat, denk ik aan jullie voor wie het een uitdaging is om binnen te zitten ;-).
    Met veel plezier, ontroering en een lach lees ik dagelijks de berichten. Mooi alles wat jullie daar doen en meemaken.
    Het is toch niet voor te stellen voor jullie, denk ik, dat de Heilooer ijsbaan vandaag open is gegaan. Denk dat ik morgen maar eens een paar baantjes ga rijden.
    Het water kookt, dus ik ga mijn voeten maar eens proberen op te warmen.
    welterusten!
    xxx Marloes

    ps. Kees, hangt je haar al voor je ogen?

  • 22 Januari 2013 - 14:04

    Martijn Mol:

    Het is jammer dat je hier, net als op facebook, geen berichten kan "liken" want ik lig om sommige reacties helemaal gevouwen.

    We zullen de tondeuse meenemen naar schiphol loes!

  • 22 Januari 2013 - 14:26

    Angelique:

    Ja Martijn ik ben het helemaal met je eens, je lacht je rot als je alle reacties leest , maar onder tussen nog steeds diep respect voor jullie tomeloze inzet, mannen, petje af, ga zo door!!!
    wij smullen hier elke dag van jullie verhalen , in jullie allemaal,schuilt een schrijver
    liefs Angelique

  • 22 Januari 2013 - 16:27

    Cock Boekel:

    hoi mannen wat hebben jullie n prachtige verhalen en wat n belevenis voor jullie ,straks n hoofd met herinneringen mee naar huis ,het grootste gedeelte zit er alweer op voor jullie.en dat jullie er straks met n goed gevoel op terug kunnen kijken is de mooiste herinnering wens jullie nog veel plezier en werklol en Ted hoop dat het weer wat beter gaat met je darmpjes,want dat is ook niks .allemaal de groetjes vanuit n erg koud Heerhugowaard xx

  • 22 Januari 2013 - 17:00

    Piet Postma:

    Dag Kees Mol en jouw mij onbekende maten,
    Even laten weten dat ik jullie en vooral jouw verslagen vandaag in één ruk gelezen heb. Onder de indruk van al je bevallingen en het trieste verhaal van dat dode kindje. En dan die opmerkingen over de kwaliteit van het hout enz. De pallets van het timmerdorp zijn denk ik sterker. Misschien moeten jullie ook eens praten met "Gered Gereedschap" in Heiloo. Jullie zijn nu aan het aftellen en voor die laatste dagen dan ook veel resultaat en plezier toegewenst.
    Piet Postma.

  • 22 Januari 2013 - 17:30

    Anneke Pronk:

    Ha die Kees M en andere mannen

    weer genoten van de verhalen, terwijl er buiten een sneeuwballen gevecht plaatsvindt lees ik jullie verhalen over de warmte, en kruip ik nog even dichter tegen de radiator aan.
    Ik begrijp dat jullie de zondag grotendeels in de kerk doorgebracht hebben, hebben jullie al decubitis plekken opgelopen, dus goed blijven smeren. Ik ben ook benieuwd hou de goten het hebben gehouden tijdens de onweersbui, zal wel goed zijn gegaan. wens jullie de komende week weer veel succes.
    groetjes anneke

  • 22 Januari 2013 - 20:20

    Ina:

    Lieve Ted, van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Jaap.

    Op dit moment ben ik de oppas, want Monique is voor 2 dagen naar Ermelo en Jan gaat nu paardrijden.

    Gaat het beter met je darmen, of vliegen de ponden er nu toch nog vanaf.

    Morgen tegen de avond komt Marion en gaan we donderdag hier wandelen want we moeten toch ook weer wat km in de benen hebben voor Assisi.

    Wat zullen jullie prachtige herinneringen hier aan overhouden. En Ted jullie zijn w.s. BN-ers geworden door al die prachtige verhalen.
    Kees een dikke tien voor je verslagen, er is een schrijver aan je verloren gegaan.

    Nog veel succes met de bouw en geniet van alles wat op jullie pad komt.

    Ik ben apetrots op jullie.

    Ik hoop dat Arnold al weer wat is opgeknapt, van Ted heb ik niets meer vernomen van zijn oor.
    Is het redelijk goed genezen, Kees kan goed plakken, dat weet ik nog van de wandeling naar Santiago.

    Nou mannen allemaal nog veel plezier met elkaar en een Dikke zoen voor Ted, Kees, en wanneer de andere mannen die ook willen ontvangen, met alle liefde.

    Groetjes en tot morgen, slaap lekker.
    Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 739
Totaal aantal bezoekers 75299

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 03 Februari 2013

Doktershuisje Ushetu

Landen bezocht: