Dinsdag 22 januari - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu Dinsdag 22 januari - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu

Dinsdag 22 januari

Door: Kees M mede namens de anderen

Blijf op de hoogte en volg Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

22 Januari 2013 | Tanzania, Ushetu

Lieve familieleden, vrienden, collega´s, oud Reunionleden, en andere volgers van ons,

Het is nu dat ik dit schrijf, 19.00 uur in Tanzania, 17.00 uur bij jullie.
Ik ben een beetje laat vandaag met mailen, hoop dat Petra toch tijd heeft om deze mail op onze site te zetten. Dit doet ze namelijk al vanaf het begin, daar het uploaden van onze website, hier te lang duurt. Via de mail versturen gaat een stuk beter.
Allereerst dus onze hartelijke dank aan Petra (en soms Corina en Martijn)

Uit de vele reactie´s te lezen is het bij jullie nog bar winterweer.
Gitta refereerde even aan haar bare fietstocht naar het MCA, terwijl ik gisteren schreef dat iedereen toch binnen zit om onze website te lezen.
Sorry Gitta, dat ik jouw woon werk verkeer even vergeten was.
We hebben het hier ook al over de staat van het gebouw gehad; er wordt niet voor niets uitgekeken naar nieuwbouw (al is het dan voor ons een heel eind verder)

Marloes en Martijn; er hoeft geen tondeuze meegenomen te worden naar schiphol. Kees S. heeft heerlijk ruikende gel mee, waar ook de muggen van op afstand blijven. Ik vraag hem wel om een klodder gel voordat we landen!

Ik zal het er nog even inwrijven; t is hier vandaag bloedheet, vanmiddag 37 graden.
We hebben vandaag niet zo veel gedaan;
Er heerst hier een algehele moeheid na alle voorbereidingen op de festiviteiten van gisteren en het opruimen achteraf. Niemand had gisteravond ook nog puf om te koken, dus hebben we voor het eerst maar een van onze outdoor maaltijden genuttigd (Je weet wel Yme, heet water erop en eten maar) Ook de zusters zijn vandaag aan het bijkomen.

Vanmorgen heb ik afscheid genomen van twee patienten van me; een meisje met een spaakverwonding (voet tussen de fietsspaken) en de man met de ontsteking aan z´n hand. Beiden zijn zo goed aan het genezen, dat ze de dagelijkse reis naar onze Medische Post niet meer hoeven te maken.
Wel een nieuw klantje erbij; een jongentje van een jaar of 4 met een bult net onder z´n navel.
Deze bult was bijna een tennisbal in omvang; gevuld met pus. Dokter Andre vond dat ik hem wel kon incideren, en dus heb ik bij een hevig tegenstribbelend kind, aan de onderkant een ovaaltje uit de huid gesneden, waardoor de pus eruit lopen kon. Hij komt morgen terug, kijken of hij nog zo boos op me is! Fijn was wel dat zijn opa die met hem mee was, redelijk goed engels sprak.
Net nog een meisje van 3 jaar ontvangen met malaria. Ziek kind met hoge koorts en een lag ijzergehalte. Ze blijft vannacht op de Medische Post slapen, samen met haar vader. Ik zal vanavond nog even een blik bij haar werpen.

Arnold voelt zich niet lekker vandaag. Zit regelmatig op de toilet en heeft vanmiddag een tijd op bed gelegen. Wel heeft hij vanmorgen met de aannemer een schema omtrend de bouw gemaakt. Volgens deze planning zou de bouw half april klaar moeten zijn. Mogelijk blijven we dus langer………………….
We zijn vanmorgen (daar de sleutel van de Medische Post zoek was) begonnen met stenen voor de fundering te sjouwen. Helaas zonder werkhandschoenen, want die hadden we allemaal al aan de bouwers uitgedeeld.
Kees S. heeft vandaag de waterpomp van de Medische Post van nieuw electra voorzien. Er lag nu een verlengsnoer wat op meerdere plaatsen aan elkaar geknoopt was. Keurig buiten een lasdoos gemaakt en de kabel door Ted, Jasper en mij ingespit.
Vanmiddag zijn we nog even naar de berg gelopen alwaar de mensen het grind voor het beton van de rotsen bikken. Wat een monniken werk zeg. Ik zal hier morgen wat foto´s van sturen.

Het is niet alleen afzien hoor…..Net onder de boom van ons huisje even heerlijk genoten van een koud biertje (Arnold nam nog maar een cola, het gaat wel iets beter met hem!).
Het is nu bijna half acht en het eten staat op tafel.
Bedankt weer voor alle reacties,

Alle mensen die inmiddels geld op de rekening van Reunion hebben gestort, heel hartelijk dank hiervoor. Wij gaan hiermee voor de zusters en de bevolking van Ushetu nuttige zaken kopen.

Een dikke zoen, hug, zwaai of groet,

Namens Jasper, Arnold, Kees S. en Ted,

Kees M.

  • 22 Januari 2013 - 18:46

    Kees,Jasper,Arnold,Ted En Kees-Jan :

    Hallo mannen,

    Het staat er weer op hoor. En zeer graag gedaan!!
    Ben net thuis van m'n werk, ivm ziekte van een collega, wat later vandaag. Toch eerst maar even de mail gecheckt. Nu ga ik me maar eens over het eten buigen.

    Zo te lezen valt het last hebben van de magen bij jullie ontzettend mee. Af en toe iemand een dagje. Mogen jullie niet klagen, lijkt me.

    Kijk uit naar de foto's van de afgelopen dagen.

    Liefs, knuffels en zoenen vanaf hier voor jullie en natuurlijk vooral voor mijn (onze) 2 mannen.

    Groetjes
    Petra

  • 22 Januari 2013 - 19:17

    Kim Dekker:

    Hallo Kees en vrienden,

    Wat een leuke en aandoenelijke verhalen lezen wij over jullie en de bevolking.
    Als ik hoor wat jij daar allemaal doet Kees dan kunnen wij straks een arts eruit gooien en jou upgraden!!!
    Momenteel op het werk en niet heel erg druk ondanks het weer dus ff tijd wat te mailen.
    Wel lekker Kees dat je wat haargroei hebt dan heb je bij terug komst geen hoofddeksel nodig voor de kou.
    Ik hoop dat jullie daar nog veel plezier hebben en nog veel kunnen betekenen voor de mensen daar.

    Gr en dikke kus Kim

    Ps ook de groeten van Marloes d,Anita,Martin,Yuri en Angelica

  • 22 Januari 2013 - 19:34

    Jan Van Paassen. De Lier.:

    Beste Ted en collega's, geweldig om dagelijks jullie verrichtingen te kunnen volgen waarmee jullie weliswaar ver weg zijn maar toch dichtbij. Regelmatig gehinderd door extreem hoge temperaturen en darmproblemen weerhoudt het jullie er niet van om voor de goede zaak in de weer te zijn. En als ik zo over de resultaten lees dan ontkom ik niet aan de indruk dat er veel voldoening van al die inspanningen zijn.
    Petje af voor jullie allen maar ik zet hem weer snel op vanwege de winterse kou hier en houden jullie de pet maar op om geen zonnesteek te krijgen.
    Ik wens jullie alle goeds en volharding in het bizondere werk dat jullie doen.
    Hartelijke groet, in het bizonder aan Ted, Jan van Paassen.

  • 22 Januari 2013 - 20:29

    Anja, René David En Simon:

    Hallo mannen,

    Even een berichtje van deze kant van de wereld. Dagelijks kijken we even naar de site en lezen het verslag van Kees M. Het gezegde: "Wie verre reizen maakt, kan vele verhalen vertellen" gaat zeker wel op.
    Wat een mooie verhalen. Geniet er nog even van en zorg goed voor elkaar.

    Groetjes van ons.

  • 23 Januari 2013 - 09:45

    Rob:

    Hoi mannen,

    Wat een dag weer voor jullie. Voor het ziek zijn van Arnold zou ik niet willen ruilen maar voor de temperatuur wel. Hier blijft het onverminderd koud en vanaf het aankomende weekend lijkt de dooi in te vallen.
    Zelf zit mijn hoofd een beetje vol voor het concert van aanstaande vrijdag. Het wordt nu echt spannend (ook om een andere reden trouwens) Dorothé is nu ziek en is zeer verkouden. Ik hoop maar dat dokter Kees nog een advies voor mij heeft om niet aangestoken te worden. Apart slapen en geen lichamelijk contact heb ik zelf ook al bedacht.
    We gaan je missen bij de bassen Kees.
    Zet hem op daar weer en spreek jullie.

    Groeten,

    Rob

  • 23 Januari 2013 - 10:25

    Liesbeth:

    Hoi mannen,

    Ook vanuit zonnig (maar wel lekker koud) Oostenrijkkan ik jullie verslagen lezen! Zoals Petra al schreef valt het met jullie buiken inderdaad erg mee, gelukkig maar! Want in die hitte alleen maar beroerd zijn, is geen pretje natuurlijk.

    Kees M.wat fijn om te lezen dat je patiënten goed opknappen, dan weet je meteen weer waar je het voor doet! Dat jongentje van 4 zal je eendezer dagen ongetwijfeld ook dankbaar zijn!

    Maar wat een respect heb ik voor jullie zeg... sjouwen met die zware funderingsstenen (zonder handschoenen) is op zich al een heel karwei (en in Nederland Arbo-technish gezien natuurlijk totaal onverantwoord...! ) maar dan ook nog in 37 graden.....!!!!! Normalerwijze, zou ik dan zeggen: je bent gek dat er überhaupt aan begint,...!
    Maar ja....in dit geval ligt alles anders natuurlijk! Het gaat om een super goed doel en zij kunnen jullie hulp en expertise daar uitermate goed gebruiken, dus je weet waar je het voor doet!

    Wederom: keep up the good work!! Wij blijven aan jullie denken hier, de morele steun is heel,heel groot!!

    Groetjes Liesbeth

    PS. het antwoord op mijn raadseltje van mijn vorige berichtje is:Takkenwijf! :-)


  • 23 Januari 2013 - 14:29

    Wim En Agnes De Backker:

    Beste mensen,
    Ook wij, zoals zo velen lezen jullie verslagen en bekijken we de foto's en zijn onder de indruk wat jullie daar presteren, geweldig wat jullie allen voor die mensen doen. Met de materialen en gereedschappen die jullie daar hebben is het niet zo makkelijk lijkt ons.
    Wij blijven jullie volgen en nog heel veel succes de komende dagen.
    Hartelijke groeten van ons beide, Wim en Agnes de backker.

  • 26 Januari 2013 - 13:11

    Ingrid:

    Langer blijven, dat zouden jullie natuurlijk wel willen......maar ik denk dat thuis niet iedereen even blij is. Alle tijd om jullie berichten te lezen,?! Tijd genoeg hoor, maar ik vind dit weer erg fijn en fiets tijdens mijn werk(thuiszorg) gewoon door de sneeuw. Heerlijk fris, alle bacterien weg.....heerlijk. straks ga ik wel de warmte op zoeken de sauna.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 75296

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 03 Februari 2013

Doktershuisje Ushetu

Landen bezocht: