Over 8 dagen vertrekken we vanuit Ushetu‏ - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu Over 8 dagen vertrekken we vanuit Ushetu‏ - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu

Over 8 dagen vertrekken we vanuit Ushetu‏

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

23 Januari 2013 | Tanzania, Ushetu

Lieve familieleden en vrienden, beste volgers,

Ja beste mensen, we waren er al voor gewaarschuwd, maar inderdaad, het tweede deel van ons verblijf in Tanzania, lijkt veel sneller te gaan. Ook de zusters hebben dat idée, want gisteravond tijdens de evaluatie, werd er een nieuw lijstje met te herstellen of uit te voeren zaken, voorgelegd.

Het is hier trouwens een stuk rustiger dan de afgelopen week. Moeder Anima is met dr. Andre vanmiddag vertrokken en zij worden naar Mwanza gebracht door twee zusters.

We kunnen nu weer tegelijk aan de grote tafel eten. Ook wel weer gezellig.

Er is in het zusterhuis nog een niet goed werkend stopcontact, de waterleiding en afvoeren doen het ook niet of niet goed en de waslijn achter het zustershuis is gesneuveld.

Daarnaast willen ze graag de bevallingsruimte nog opnieuw geschilderd hebben en moeten rond de kleuterschool plantjes gezet worden.

Tevens hebben we tijdens de evaluatie besproken om komende zaterdag nog een wandeling naar een bergtop te maken. (niet de Kilimanjaro hoor!) W.s. rijden we met de jeep daar eerst heen.

Na het opstaan zijn we eerst even naar de bouwplaats gelopen. Een hele grote groep werklui zijn bezig het zand wat tussen de fundering geschept is, nat te maken om het zo goed in te klinken. Arnold heeft gisteravond nog lang met de aannemer gesproken over o.a. hoe we dit in Nederland doen. Probleem voor hier is echter het gebrek aan water om dit stuk bouwgrond een tijdje onder water te zetten.
Met ossenkarren en daarop twee olie tanks gevuld met water wordt dit water aangevoerd. Of de zandlaag hier echt van gaan inklinken betwijfelen we, maar misschien is het wel voldoende voor hier?!

We hebben nu al ruim een week geen regen meer van betekenis gehad en dat gaan we aan alles merken.
De bodem van de watertanks komen in zicht en in ons huisje loopt het reservoir van de toilet ook al niet meer vol. We zijn dus weer terug bij de situatie van het priesterhuis, waar we steeds een bak water achter onze behoefte aan moesten gooien. Het is maar een geluk dat Arnold gisteren het rioolsysteem flink heeft doorgespoeld!

Ted en Kees S. zijn vanmorgen vroeg maar gelijk begonnen met het planten van de struiken die als erfafscheiding van de kleuterschool dienen. Dit planten is iets anders dan een gaatje spitten en de plant er in zetten. De grond is zo keihard, dat er eerst met een aparte schop een gat gehakt moet worden. Ted deed dit vol overgave, maar is op een gegeven moment afgelost door Arnold. Hij is gelukkig weer redelijk hersteld en zo is er zeker honderd meter geplant.

En dat terwijl Kees S. gisteren z´n specialiteit als meubelmaker weer had opgepakt. Kees heeft namelijk een houten kruk en stoel hersteld. Van beiden was een poot afgebroken.

Arnold en Jasper zijn begonnen met het herstellen van de palen voor de waslijn. Na de lunch is Kees hun hierbij gaan helpen. I.P.V de houten paaltjes zijn ze nu stalen staanders in het beton aan het plaatsen.
Met name het boren van de gaten is weer een uitdaging met een handboor. Daarnaast liepen de temperaturen weer op tot boven de 32 graden in de schaduw!

Ted is na z´n harde werken van vanmorgen nu lekker in de schaduw aan het pinda´s doppen. Dit doet ie met zoveel overgave dat hij zelfs vergeet siesta te houden.

Ik heb vanmorgen de jongeman met het abces onder de navel weer gezien. Hij durfde dus wel terug te komen. Er komt nog steeds veel rotzooi uit, dus het ook maar weer gespoeld. Dit vond hij wederom niet leuk. Daarnaast hebben we drie kleine kinderen ¨opgenomen¨. W.s. alle drie malaria. Eentje had 40,3 graden koorts, dus maar snel paracetamol supp. gegeven. Na de verdere controles (gewicht, hb, hiv) gestart met malaria tabletten, ors en een soort ferro drank.

Daarnaast ook een oudere heer opgenomen met enorme dikke voeten. Infuus gegeven, lasix i.v. (is een middel om de nieren meer urine uit te laten scheiden) en de arts in het ziekenhuis verderop, wilde ook dat we gingen starten met gentamycine i.v. Dit is een antibiotica, wat we in Nederland niet vaak geven, en dan nog onder controle van de nierfuncties en regelmatige bloedspiegel controle. Dat kan hier echter niet. Dus maar op hoop van zegen (dat is hier trouwens een apart gezegde met zoveel zusters en priesters in de buurt.)

Ik ben trouwens wel erg blij dat ik m´n Iphone mee heb. Met name de Swahili app en die van het farmacotherapeutisch compas (staan alle medicijnen die er zijn in, met dosering, bijwerkingen etc.) gebruik ik heel veel.

Ik ga zo ook een lijstje met doseringen paracetamol per gewicht maken.

Al deze opnames houden dan wel in dat Maria en ik vanavond nog een rondje door de Medische Post gaan maken om de patienten te controleren. Verder is het ¨rooming in¨ zoals we in nederland op de kinderafdeling kennen, verder ingevoerd dan bij ons. De ouders, familieleden verzorgen de kinderen of partners. Zij zorgen dus ook voor eten en drinken.

Kunnen we dat op onze SEH ook niet invoeren?

Beste volgers en lieve familieleden en vrienden,

Ik ga van het zonnetje genieten

Hartelijke groeten,

Een dikke zoen voor alle familieleden en zij die zich aangesproken voelen,

Ook namens Ted, Jasper, Arnold en Kees S.

Kees M

P.S. Van Marion kregen we de volgende link doorgemaild; www.ssvmonlus.org .
Het is een site van de blauwe zusters uit Rome waar allemaal foto’s van ons op staan.
Hebben van het blog afgehaald met een heel verhaal in het Italiaans erbij.

• 23 Januari 2013 - 14:33

Kees,Jasper,Arnold,Ted En Kees-Jan :

Hieronder het stukje van de bedoelde website:

News / Gennaio 2013 - Costruzione delle case per il Medico e per i Voluntari
    ________________________________________
    Per tutto il mese di gennaio, la nostra missione in Tanzania è assistita da un gruppo di cinque olandesi. Tra questi uomini, due sono costruttori professionisti, un altro studia per diventare muratore, uno è in pensione e il quinto è un infermiere.
    Questo gruppo è stato lavorando nel mese di novembre 2011 nella scenografia per i concerti che il coro "Reunion" pensava fare con la intenzione di raccogliere fondi per la costruzione della casa per ospitare un Medico in Ushetu.
    Il coro conosceva della missione in Tanzania per le nostre consorelle di Heiloo.
    Durante le prove del coro, uno di loro disse scherzando: "Se andiamo noi a costruire la casa per la quale stiamo facendo la colletta?". Lo scherzo è diventato una realtà.
    Il coro raccolse € 25.000 (per la casa del Medico bastava € 15.000). L ' "extra" che si è raccolto fu destinato con lo scopo di costruire la casa per i volontari.
    Questi amici entusiasti sono arrivati a Ushetu il 3 gennaio e hanno già aggiustato la sala di primi soccorsi, il convento delle suore, il pollaio, ecc. L'infermiere è un aiuto qualificato per il nostro piccolo dispensario, un altro di loro ama lavorare nell'orto e cerca di migliorare la produzione delle galline, e anche di insegnare le sorelle a coltivare ortaggi diversi.
    In questi giorni si è iniziata la costruzione della casa del medico, e si sono messi le fondamenta in pietra.
    Ringraziamo a questi intrepidi olandesi per la sua generosità e a tutti quelli altri che dalla Olanda gli accompagnano con il suo sostegno.

• 23 Januari 2013 - 14:41

Sandra:

hoi kees M en mannen!!

wat weer een leuk verhaal, ik ga het nog missen als jullie weer terug zijn!
    dat gaat inderdaad nu wel heel snel, nog maar 8 dagen....
    goed idee voor de SEH, Kees, zeker bij een bepaalde categorie klanten, we gooien het op de hoop van bezuinigingsvoorstellen!!
    ben wel bang dat jullie de ijzers thuis in het vet kunnen laten, volgende week voorjaarstemperaturen!! voor jullie wel lekker, anders is de overgang zo groot
    op dit moment word er nog wel volop geschaatst, gesleed e.d, toertochten schijnen er dit weekend niet in te zitten maar je weet nooi wat moeder Natuur nog voor onsin petto heeft!!
    vanuit de koude polder een hele warme knuf!
    Sandra

• 23 Januari 2013 - 15:13

Dion:

Hoi Mannen!

Als ik het zo lees kunnen jullie nog lang niet gemist worden daar. Het is echt leuk om afgelopen weken mee te kunnen lezen met al jullie belevenissen. Het zal voor iedereen erg speciaal zijn!

Veel succes en plezier nog!
    Dion

• 23 Januari 2013 - 16:22

Kees,Jasper,Arnold,Ted En Kees-Jan :

En ook nu weer de gehele onderschriften voor bij de foto's.

Groetjes
    Petra

17 uur (eigenlijk 16 uur) cup a soup tijd. Misschien een idée deze op te sturen voor sponsoring??

Godi en een vriend afgelopen maandag in de bediening
    Met dank aan het PCC en AH Heiloo

De door Jasper, Kees S. en Arnold gemaakte en in beton gezette waslijnpalen
    Zoek de verschillen met de oude waslijnen

Arnold en Jasper hun beddengoed te luchten, Hoezo roze kamer????

Het ¨inklinken¨ van het zand

Fundering klaar, tussen stukken ¨ ingewaterd¨ en opgevuld met stenen. Het beton kan er zo overheen.

Kees zou deze steen wel even naar het doktershuisje rollen

Ted achterop de ossenwagen naar de kerk

Jasper kan altijd nog bankdirecteur in Tanzania worden.
    Hier met zo´n half miljoen Tanzaniaanse Shilling

• 23 Januari 2013 - 17:25

Bea Peetoom :

Hè mannen

Ja de tijd gaat nu snel nog maar 8 dagen en dan zijn jullie weer thuis.
    Kees S je ben ook van alle markten thuis hè elektricien ,loodgieter,meubel maker ,timmerman,en tuinman.
    Maar dat wisten we hier natuurlijk allang al,wat zullen die zusters jullie straks missen.
    Want er is daar nog genoeg te doen ,als ik jullie verslag zo lees.
    Jullie gaan zaterdag lopen naar een berg top,en wij lopen het weekend de wandel marathon in Egmond
    Dus tijdens het lopen zal ik aan jullie denken,jullie in de hitte en wij in de kou .
    Succes nog met alles wat jullie daar doen.
    En vergeet niet te genieten ,want het is om voordat je het weet

Groetjes allemaal.
    En een dikke kus van je zus Kees S

• 23 Januari 2013 - 18:04

Aad:

Hoi Badgasten

Wat is het toch telkens weer een genot om te lezen die verslagen ,dat gaan we straks missen.
    Zo weinig werk als er hier is zoveel is er daar.
    Als ik het zo een beetje volg komt dat huisje niet af met al die klussen om en in het huis.
    Jullie kunnen er nog wel een maand aan vast plakken en dan nog blijft er werk over.
    Mooi dat die oude tshirts van het pcc nog van pas komen daar.
    Het staat ze echt goed.
    Hoe is het trouwens met de vliegers zijn die al in de maak?
    Of is dat op de lange termijn geschoven.
    Is daar wel wind of is het daar bladstil?
    Nou hier gaat het volgende week weer dooien dus de elfstedentocht missen jullie niet denk ik.
    Mannen houd de moed er in en ik hoop dat jullie nog wat mooie dagen krijgen.

Groeten allemaal
    De zwager van Kees

• 23 Januari 2013 - 18:51

Inge Doodeman (collega Van Kees M):

Wat leuk om elke dag even jullie stukje te lezen! En die antibiotica! Het was mij in Kenia ook al opgevallen dat ze daar lekker scheutig zijn met middelen waar wij terughoudend in zijn. Krijg wel weer de kriebels hoor, van jullie mooie beschrijvingen van het Afrikaanse leven!

Geniet nog maar de laatste week, voor jullie het weten zijn jullie weer in Nederland en dat went vast weer erg snel.

Groeten
    Inge Doodeman

• 23 Januari 2013 - 19:23

Kees,Jasper,Arnold,Ted En Kees-Jan :

Vertaling door Helen mbv de computer van het stuk dat op de bedoelde website staat:

Gedurende de maand januari, wordt onze missie in Tanzania bijgestaan ​​door een groep van vijf Nederlanders.
    Onder deze mannen, zijn er twee professionele bouwers, een andere doet een studie ​​metselaar (Petra: moet zijn timmerman), een gepensioneerde en de vijfde van de groep werkt als verpleeger.
    Deze groep was werkzaam in de maand november 2011 op de set voor de concerten die het koor “Reunion” dacht te doen, met de bedoeling geld in te zamelen voor de bouw van het huis om een ​​doctor in de Ushetu tegemoet te komen.
    Het koor wist van de missie naar Tanzania voor onze zusters van Heiloo. In de loop van koorrepetitie, zei een van hen gekscherend: “Als we een huis te bouwen hebben, voor dit gecollecteerde geld, waarom zouden wij het niet gaan doen?” De grap werd werkelijkheid.
    Het koor haalde € 25.000 op (voor het huis van dokter genoeg € 15.000).
    De € 10.000 ”extra” dat werd verzameld, wordt gebruikt in het kader van de bouw van het huis voor vrijwilligers.
    Deze enthousiaste vrienden zijn gekomen om Ushetu vanaf 03 januari te helpen en hebben al aangepast de EHBO-kamer, de nonnen klooster, kippenhok, enz..
    De verpleger gekwalificeerde hulp voor onze kleine apotheek, een andere van hen werkt graag in de tuin en om de productie van kippen proberen te verbeteren, en de zusters leren verschillende groenten kweken.
    Deze dagen zijn we begonnen met de bouw van het huis van de dokter, op stenen fundamenten.
    Dank aan deze onverschrokken Nederlanders en voor hun gulle aangeboden hulp, en al die anderen uit Nederland die hun begeleiden en tot steun zijn.

• 23 Januari 2013 - 19:51

M. Iuxta Crucem:

Dag mannen,
    ik zal maar even bekennen dat het artikeltje op www.ssvmonlus.org mede mijn schuld is; een medezuster uit Rome had informatie gevraagd over jullie. De site heeft trouwens een volledige variant in het Engels.
    Ik ben blij dat jullie even een beetje kunnen uitpuffen naar alle hectiek van de opening van de school! Blijf goed op jullie zelf passen ook de laatste week, zodat jullie weer gezond en wel terug kunnen komen.
    Petje af voor al het werk dat jullie blijven verzetten!!
    We blijven voor jullie en de missie daar bidden.
    M. Iuxta

• 23 Januari 2013 - 20:22

Ina:

Ja mannen, nog maar 8 dachten. Wij verheugen ons op jullie thuis komen.Samen nagenieten van alle belevenissen en verhalen. Hoewel Kees ons een fantastische indruk geeft van jullie bezigheden,
    is het voor ons maar moeilijk in te voelen hoe het leven daar iedere dag aan toe gaat.

Wat zijn wij dan toch enorm verwend hier in Nederland en maar klagen dat het crisis is. Waar hebben we het eigenlijk over.

Ik denk dat wanneer jullie thuis zijn, wel met andere ogen naar ons rijke westen kijken.

Ik wens jullie nog veel voldoening van jullie werkzaamheden.
    Ted leggen de kippen al meer eieren. Leuk om een haag te planten rondom het schooltje. Blijft er in de toekomst hopelijk een boom of struik groeien die jullie daar hebben geplant.
    Het bord Reunion is een mooie gedenksteen als kroon op al jullie werk.

Lieve Ted ik verheug me op je thuiskomst! Was de tijd te lang voor je. Gelukkig heb ik niet op je zitten wachten. Het contact alle dagen is geweldig, veel meer dan we hadden durven hopen.

Beste mannen nog veel sterkte met de laatste werkzaamheden en nog veel plezier de laatste dagen.
    Hoe hoog is de berg die jullie morgen gaan beklimmen?
    Ik ga morgen met Marion de Holterberg bewandelen. Ja we moeten nu echt wel gaan trainen.

Nou dit was het weer voor vandaag. Voor straks wel te rusten.

Lieve groet voor jullie en voor Ted en Kees een dikke zoen.

• 23 Januari 2013 - 20:39

Helen:

Tja ik moet het toch even kwijt, ze zijn nog 8 dagen in Ushetu en dan begint de reis naar huis. Waren ze maar over 8 dagen thuis, maar het duurt echt nog 10 en een halve dag..... Ik vind het nog een hele lange tijd, en iedereen die zegt, dat de tijd vliegt, ik vind het beere lang duren. Word ik toch weer emotioneel. Tja zo ben ik nu éénmaal, mis mijn man gewoon verschrikkelijk, maar vind het wel fantastisch wat daar gebeurt.
    Daarom gaan ook de kinderen, die hun eerste communie in Heiloo gaan doen, sparen voor de kinderen van Ushetu. Daarover gaat zuster Iuxta Crucem de kinderen vertellen. Zo is het hele cirkeltje rond.

Llieve Kees S, heb je vandaag een berichtje gestuurd via mijn telefoon, duurde een half uur om het in te typen....dit gaat een stuk sneller.

Succes mannen met de laatste 8 dagen in Ushetu, groet Helen

• 24 Januari 2013 - 18:08

Trudi Hand:

Ha die Ted en reisgenoten!
    Wat een harde werkers zijn jullie, jullie zullen gemist worden straks daar in Tanzania. Maar ondanks het harde werken zie ik op de foto's steeds een glunderende Ted! Ik wens jullie nog een hele goeie week daar! En Ted tot gauw weer he!
    Trudi Hand

• 24 Januari 2013 - 18:38

Cor En Lia Mol:

Jammer dat we jullie verhalen moeten gaan missen. Dit was een hele onderneming daar zo met z'n allen.
    Kijken jullie nu anders tegen het leven aan nu je dit hebt meegemaakt? Hoeveel kindjes zijn naar je vernoemd Kees? Nou is "Kees"wel heel moeilijk uit te spreken in Ushetu.
    We hebben bewondering voor de manier waarop jullie dit allemaal aangepakt hebben en ook doen.
    Jullie namen zullen denk ik lang in Ushetu blijven bestaan.
    Veel succes de laatste dagen en dat jullie het werk, wat jullie af wilden hebben, klaar komt.
    Er is al heel veel gedaan.
    Groetjes aan jullie allemaal, alhoewel we de meeste niet kennen, alleen Kees en zijn schoonvader.
    Succes en een goede reis terug.

• 24 Januari 2013 - 19:56

Nel Coolegem:

Hallo Mannen,
    Wat een prachtige beelden bij dit verslag! De sterkste man van Heiloo, een nieuwe bankdirecteur, denieuwste bedmode, kortom het is elke keer weer leuk om jullie verslagen te lezen.
    Wij zullen er voor zorgen dat de overgang van tropen naar zeeklimaat niet al te groot zal zijn en hebben er nu al voor gezorgd dat sneeuw en vorst verdwenen zijn als jullie aankomen. Een om de schok niet al te groot te maken is er wel wat regen besteld, zie dat maar als een natte moesson.
    Zet 'm op met de laatste loodjes en geniet!
    groeten Nel Coolegem

• 24 Januari 2013 - 22:13

Joke Karman:

Hallo lieve stoere mannen,
    Ik weet niet wat jullie gevoel is over de acht dagen die jullie daar nog te gaan hebben, maar als ik de reacties zo lees, lijkt het wel of dat al bijna voorbij is. Jullie zijn nog maar op vier/vijfde deel. Nog een vijfde te gaan! Niet denken dat jullie al bijna weer op de terugweg zijn hoor. Geniet er met volle teugen van. Jullie zijn snel genoeg weer terug. Zelfs jij gaat dat straks vast zeggen, Helen! En na die acht dagen nog de reis met ieder zijn eigen herinneringen aan deze indrukwekkende tijd in Ushetu!
    Hoe dan ook: ik hoop nog even te genieten van alles wat op deze site geschreven wordt.
    Dikke hug voor de liefhebber. Groeten van Fons en liefs van Joke