Zondag 20 januari - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu Zondag 20 januari - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu

Zondag 20 januari

Door: De mannen in Ushetu

Blijf op de hoogte en volg Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

20 Januari 2013 | Tanzania, Ushetu

Beste familieleden en volgers,

Een zondag steek houdt geen week, is een bekend gezegde in Nederland!
We hebben geprobeerd dit gezegde uit te leggen aan de zusters, maar dat is ons niet gelukt.
Ook het Swahili ; pole pole, wat rustig aan betekend, geldt niet voor vandaag.

Morgen komt namelijk de bisschop (ja inderdaad weer helemaal uit Kahama) om de kleuterschool te openen. Natuurlijk gaat hier eerst een plechtige viering aan vooraf.

Wat dat betreft hebben we vanmorgen een record gevestigd, want we zaten even voor 8 uur al in de kerk en de viering was om even voor half 11 afgelopen!!
En het was niet eens een bijzondere viering of zo, alleen werden dokter André, zuster Anima en de gisteren aangekomen argentijnse priester voorgesteld.
Wel hadden de zusters, met hulp van Jasper, de lezingen in het nederlands voor ons uitgeprint, zodat we het een beetje konden volgen. Maar 2,5 uur…… wij zijn dat niet gewend en dan helemaal op houten banken zonder kussentjes. Voor morgen maar iets meenemen:,

Gisteravond hebben we voor het eerst ´s avonds iets met lange mouwen aangetrokken, want er stond een wat fris windje en het kampvuur kon niet aan, daar hierboven was hing te drogen (en dat op zaterdagavond). Denk nou niet meteen, die hebben zitten te rillen, het bleef gelukkig net boven de 22 graden! Volgens mij moeten we bij terugkomst behoorlijk wennen. Misschien is het een idee om de gasunie van onze terugkomst op de hoogte te stellen?

Goed, vanmorgen na de viering en het ontbijt, volop aan het werk gezet.

Kees S. en Arnold zijn in de school latjes aan het ophangen en een schilderij lijst voor een herdenkingsbord aan het maken. Mocht dit vlot gaan, dan gaan ze misschien ook wel met de eettafels verder.

Jasper is aan het brooddeeg mengen gezet en Ted en Kees M. hebben twee trossen groene bananen geschild. Geloof ons maar, dat was een hele klus. W.s. zijn we de verdere middag bezig met onze handen schoon te maken, want die kleven enorm, of de zusters hebben nog andere klusjes waarmee ze weer wat schoner worden. We zullen zien (en ervaren).

Tijdens al dit harde werken worden we wel goed verzorgd. Zo kwam net een van de zusters met een blik haagse hopjes langs. Ze vertelde dat Ilke uit Den Haag, die voor ze mee genomen had. Kan je gelijk zien hoe zuinig ze op de spullen zijn. Ilke bedankt, ze waren heerlijk.

Even over de reactie´s van gisteren;

Martijn, hartelijk dank voor de voetbaluitslagen. Mooi dat AZ goed uit de winterslaap is gekomen. Had je genoten van de wedstrijd en wie was er met je mee?

Ik heb het Kees S. nog maar niet verteld, wat zijn club PSV heeft gedaan….(hij mag het zelf lezen)

Misschien dat ik vanavond nog wel iets schrijf.

Jullie merken het vanzelf.

Hartelijke groeten en een dikke zoen voor degenen voor wie zich hiertoe aangesproken voelen,

Kees S. Arnold, Jasper, Ted en Kees M.

• 20 Januari 2013 - 13:50

Monique:

Dag mannen, tjonge zo'n zondagje met zo'n vroom begin en dan flink aan de arbeid....gaan jullie de bananen ook zelf nuttigen? hier komt de sneeuw nu uit het zuiden aanzetten, mama is nog in Arnhem en ze zou vanavond in Deventer aan komen, maar omdat het nu al flink sneeuwt in Arnhem (hier nog niet) komt ze straks al met de trein aan. Kinderen zijn aan het donderjagen in huis, en ik neem ze zo even mee naar Jan die aan het klussen is. Dag allemaal, fijne zondag en tot de volgende mail. Verder vandaag niet veel nieuws van hier, we denken aan jullie! Dikke zoenen Miek

• 20 Januari 2013 - 14:02

Henry En Ellly Van Raam:

Hallo Ted, Kees en de anderen,
    Leuk om elke dag bericht van julllie te ontvangen en te lezen.
    Mooi om te zien wat jullie voor deze mensen kunnen betekenen.
    Gelukkig is er ook nog tijd om even te keezen.

Heel veel succes verder en voor straks een goede terugreis.

Groetjes,
    Elly en Henry van Raam.

• 20 Januari 2013 - 14:16

Anita Rijbroek:

Dag Harde Werkers ,

Het gezegde kende ik nog niet !

Zo , jullie hebben dus weer heel wat handenarbeid verricht .

Wij hebben net even een lekkere wandeling gemaakt ,
    fietsen lukt nog niet ,( trainen voor het Alpenbrevet ,eind aug )

Blijf allemaal lekker schrijven ,want het is zo leuk en bijzonder om jullie te volgen
    terwijl we elkaar niet eens persoonlijk kennen ,alleen Kees M .

Lieve Groeten Anita .

• 20 Januari 2013 - 14:33

Margo:

Hallo mannen,
    Tijd voor een update vanaf de Kerkelaan. Met min 6 en een snijdend koude wind niet echt weer om naar buiten te gaan. Maar we werden op onze wenken bediend. Bas & Guus werden om 11.00 uur vanochtend opgehaald om bij een vriendje en vriendinnetje te gaan spelen en zijn zojuist weer thuisgebracht. Hadden Frank en ik zowaar even het rijk alleen met z'n tweeën. De schaatsen zijn inmiddels uit de kast gehaald, maar de ijsbaan is nog gesloten. Misschien gaat hij morgen open. Zoals Monique al schreef is de sneeuw weer in aantocht. Ze verwachten zo'n 6 cm geloof ik, en omdat Frank morgen de auto nodig heeft voor werk in Warmenhuizen, zal ik proberen op de fiets in Castricum aan te komen.
    Afgelopen vrijdag met een vriendin naar een leuke voorstelling in De Beun geweest. Was een verrassing om Jon daar ook tegen te komen. Wisten we helemaal niet van elkaar.
    Leuk jullie belevingen van vandaag weer te lezen. Fijn dat jullie in stand gehouden vetrolletjes toch nog van pas komen op die houten banken ...
    Volgens mij is de grootste "shock" als jullie terugkomen nog niet eens de temperatuur, maar ik kan mij voorstellen dat de nieuwsberichten, vanuit jullie perspectief daar, erg onbenullig zijn. Hier houdt de hele wereld zich bezig met de bekentenis van Lance Armstrong bij Operah Winfrey, of gaat het natuurlijk over de Elfstedentocht, of hij komt of niet.
    Dus geniet samen nog maar even van jullie tijd daar. Uit ervaring weten Frank en ik dat het zeker die laatste weken zo veel sneller gaat dan je denkt. En mocht je er af en toe even doorheen zitten, wij verzonnen dan allemaal lekkere dingen we bij thuiskomst zouden gaan eten; vers gemaakte groentesoep met stokbrood en zelfgemaakte kruidenboter, een beschuitje kaas, een haring (lekker hoor Kees M) of een stuk Mon Chou taart, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Mail jullie lijstje maar door dan kunnen we hier alvast wat voorbereidingen treffen.
    Ik wens jullie wederom veel succes bij al jullie werkzaamheden en nog heel veel lol met elkaar!
    Dikke zoen voor Pap en Kees, en natuurlijk de hartelijke groeten aan de andere mannen.
    Ps Jasper, Dakar is inmiddels afgelopen. De Rooy heeft het niet kunnen winnen, maar is vierde geworden. Zijn voorruit ging kapot omdat hij tijdens het rijden met z'n mobiel bezig was!

• 20 Januari 2013 - 15:08

Suus Wesselling:

Jeetje wat boffen we hier met het weer. lekker schaatsen en op de thee bij de blauwe zusters(grapje).
    De "steen" die we na ons concert overhandigd hebben heeft Rienks Boll gesponsord. Zijn jongste dochter heb ik afgelopen vrijdag in de groep gehad ( babygroep Villa Lilla). Raakte aan de praat met zijn vrouw over Reunion en dat jullie nu in afrika zijn om het doktershuis te bouwen. Om een lang verhaal in te korten wil ik vragen of jullie foto's willen maken van de "steen" als ie hangt. Dan kan ik de foto's weer naar hun doorsturen.
    Bedankt!
    Een hele fijne zondag voor jullie.
    Groetjes Suus.

• 20 Januari 2013 - 15:33

Lia De Haan:

Lieve allemaal.
    Ik volg jullie verhalen dagelijks. Wat een geweldige ervaring.
    Kan een beetje begrijpen hoe veel emotie dit ook alles met zich mee brengt.
    Probeer Jos iedere dag jullie ervaring over te brengen. Soms begrijpt hij heel goed over wie het gaat.
    Veel succes de komende periode en dikke knuffels van ons beide.
    Jos en Lia de haan

• 20 Januari 2013 - 16:31

Ina:

He wat heerlijk om jullie berichten weer te lezen. Vrijdagavond was er even geen bericht, dat was heel bijzonder. Julie schrijven vult onze avond. Na het eten is ons eerste werk de mail openen.

Ik ben inmiddels terug in Deventer. Het was heel gezellig bij Rilkje en Servaas. Ted we hebben gisteravond heerlijk gegeten bij Ping. Het was de bedoeling dat ik vanavond terug zou gaan, maar omdat het wel heftig begon te sneeuwen heeft Servaas mij om 14.40 uur op de trein in Arnhem gezet. Monique stond me in Deventer met de kinderen op te wachten. Zoals je nu op de site kan zien, hebben ik gelijk jullie berichten gelezen. Wat weer een bijzondere verhalen. Ook van de mensen die jullie allemaal volgen.
    Ted en Kees jullie krijgen de hartelijke groeten van Servaas en Rikje.

Gister was Wim Klaassen jarig, die heb ik vanuit Arnhem even gebeld. Hij had jullie website niet binnen gekregen (hoewel ik die in het begin wel had gestuurd). Die mail ik dus straks even door.

Ik blijf tot donderdagavond bij Monique en Jan. Begin morgenochtend met behangen van de 2e kamer.
    Het afstomen van het behang is w.s. meer werk dan het behangen. Maar het beloofd mooi te worden.
    Ik belijf tot zondagavond thuis en ga dan voor de laatste week weer naar Wesepe.
    Marion heeft gevraagd om mee uit eten te gaan met haar verjaardag en dan is het al weer zondag
    3 februari. Die datum staat in mijn geheugen gegrift. We zullen jullie juichend verwelkomen.

Het aftellen is begonnen. Ik weet niet hoe dat voor jullie voelt. Voor ons gaat de tijd heel snel, ook doordat er veel werk is te doen. Prachtig om te lezen wat jullie daar allemaal voor elkaar maken.
    Het moet toch een geweldig gevoel geven, voor ieder van jullie wat jullie daar presteren.

Dat de bisschop voor de 2e keer komt is zoals ik lees voor jullie wel bijzonder.
    Maar ik denk ook dat jullie niet zitten te wachten op een viering van ruim 2 uur.

Ted ik ga vanmiddag even bellen naar Wout of alles nog naar wens gaat. Amber heeft dit weekend Lisanne te logeren gehad, dus die hebben ook vast wel bij de paarden geborsteld en gemest.

De hartelijke groeten aan Keesjan, Jasper en Arnold en voorjou Ted en Kees een dikke knuffel.

Liefs Ina

• 20 Januari 2013 - 16:33

Manon:

Hoi,

De groetjes uit Obdam van de Mollen, ik kreeg van m'n ouders jullie website doorgemaild en heb hem gelezen. Leuk om jullie te volgen, en te lezen wat jullie zoal allemaal doen. Goed werk! Hier sneeuwt het inmiddels, daar hebben jullie daar geen last van.
    Heel veel succes nog!

Groetjes, Manon

• 20 Januari 2013 - 16:33

Petra:

Hallo lieve mannen,

Zittend bij de warme kachel en kijkend naar de sneeuw en harde wind buiten, genieten van jullie verhaal van vandaag.
    Zal een hele zit geweest zijn 2,5 uur kerk. Ben benieuwd of jullie wakker gebleven zijn.
    Hier gaat dat soms wel eens mis.

Arnold en Jasper,
    Chloë en Daphne vroegen vandaag of jullie de tekeningen hebben ontvangen.

Probeer toch nog even rust te nemen, want het is per slot van rekening zondag.

Jasper en KeesJan, sterkte met het verwerken van de uitslag van PSV en Kees geniet van de uitslag van AZ.
    Ben benieuwd hoe vanavond de totaalstanden zijn.

Geniet van de temperatuur. Het is hier goor koud.

Denk met veel warmte aan jullie.

Knuffels en dikke zoenen.

Liefs van ons hier.

• 20 Januari 2013 - 16:46

Anja, René, David En Simon:

Hallo mannen. Hier valt de sneeuw gestaag uit de lucht. Echt 'snert'weer. Zo aan de lucht te zien zal er nog wel meer gaan vallen. Heel wat anders dan bij jullie. De foto's geven ons een beeld wat jullie aan het doen zijn. Het lijkt ons dat jullie meer bezig zijn met opknap werkzaamheden, dan met het bouwen van het doktershuisje. Hoe dan ook, die klussen moeten ook worden gedaan. En voor de bouwvakkers onder jullie, hier zouden jullie ws alleen maar in de vorst verlet zetten en je misschien wel gaan vervelen.

Voor de achterblijvers. De tijd dat ze daar zijn, vliegt vast voorbij. Nog even en jullie kunnen jullie geliefden weer in de armen sluiten.

groetjes uit een wit en koud Apeldoorn.

• 20 Januari 2013 - 16:48

Sandra:

vanuit de sneeuw een kleine voetbalupdate:
    Ajax heeft de klassieker tegen Feijenoord met 3-0 gewonnen!!

• 20 Januari 2013 - 17:01

Ria Boekel:

Even de groetjes uit Alkmaar wij volgen jullie ook alle dagen erg leuk.
    Mooi om te horen dat het allemaal goed gaat.
    Wij wensen jullie nog veel succes en een goede terugreis.
    En nog bedankt voor de dikke zoen van jullie ha ha.
    Speciaal groetjes voor zwager Ted en Kees M.
    Ria en Henk.

• 20 Januari 2013 - 17:48

Jan Van Paassen De Lier.:

Mannen broeders m.n. Ted van Schagen.
    Een met een dikke laag sneeuw overdekt landschap kleurt Holland witter dan wit bij een temperatuur van
    -5 overdag en in de nacht nog een aantal graden lager. Ik las dat jullie de mouwen van de overhemden omlaag deden omdat de temperatuur tot +22 ! was gezakt maar als het werk hervat wordt dan zullen de handen wel weer uit de mouwen gaan! Een opsteker voor jullie is natuurlijk dat A.Z. eindelijk weer eens gewonnen heeft en dat werd hoogtijd. Overigens heeft P.S.V. het gisteravond mooi laten liggen door te verliezen van PEC Zwolle (3-1) en vandaag maakte Ajax gehakt van Feyenoord (3-0).
    Gaat het met het oor van Ted weer goed? Kijk goed uit je doppen man want met een oor zal je nog wel kunnen horen maar hoe krijg je een bril opgezet als je een oor mist?
    Ted, vandaag sprak ik pastoor Jaap Steenvoorden en heb hem verteld waar jij en je kornuiten uithangen en dat ik regelmatig mailkontakt met jullie heb. Hij groet jullie allen heel hartelijk en heeft bewondering voor jullie onderneming. Volgens hem schuiven jullie later allemaal een paar plaatsjes op in de hemel!
    Zo kan die wel weer voor vandaag; ik wens jullie alle goeds en veel sukses. M.h.gr. Jan van Paassen.

• 21 Januari 2013 - 11:55

Clemens Krom:

hallo allemaal ik lees weer een mooi verhaal van jullie avontuur
    een beetje lezingen en preken maken is toch echt wel wat voor jasper.
    en natuurlijk broodbeleg mengen ''meer wat voor arnold''.
    ik wens jullie nog spannende dagen.
    groeten clemens en ankie krom.

• 21 Januari 2013 - 16:45

Trudie Does:

Hallo allemaal en in het bijzonder Kees.M en ted
    Wat een prachtige verslagen sturen jullie elke dag,echt geweldig om te lezen wat jullie daar allemaal voor elkaar weten te boksen. Ik zal het echt missen als jullie weer terug zijn en er geen belevenissen meer te vertellen zijn. Heel veel succes nog met jullie werk KANJERS.