Zaterdag de 19e - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu Zaterdag de 19e - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu

Zaterdag de 19e

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

19 Januari 2013 | Tanzania, Ushetu

Beste volgers, lieve familieleden, vrienden en een ieder die zich aangeproken voelt;

Wat een verschil met de afgelopen tijd…..
Gisteravond en vannacht heeft het veel geonweerd en ook wat geregend.
Nu spattert het ook nog wat, maar de temperatuur is een stuk behaaglijker, zo´n 26 graden.
Dat moet voor jullie wel een heel groot verschil zijn!
Wordt er in Noord Holland ook al geschaatst op natuurijs?
Als dat zo is, wens ik mijn collega´s en alle medewerkers van de SEH veel succes met alle drukte.
Ik heb zojuist een motorrijder opgevangen die in een kuil op de weg gedoken was.
Daarbij over de kop gevlogen en pijn in z´n schouders, rug en bekken en een wond aan z´n linker pols.
Gelukkig sprak hij wat engels en kon me vertellen dat het 3 weken geleden gebeurd was.
Dus maar geen nekkraag omgedaan (hebben we hier toch niet, dus lekker gemakkelijk!)
Vieze wond aan z´n pols gespoeld en hij komt maandag op mijn controle poli terug.
Ja Sandra en Louise, ook hier heb ik al een paar voorbeeldjes van Lean werken gezien en ingevoerd.
Alleen een bezoek aan de Skania fabriek in Zwolle, zit er voorlopig voor de medewerkers hier, niet in.

Met Ted z´n oor gaat het goed hoor, Gezien alle reactie´s was het beeld dat hij w.s. er half af lag, dit was gelukkig niet zo.
Zuster Anima heeft gistermorgen, sinds de tijd dat wij hier zijn, de 7e baby opgevangen, Het was een voorbeeld bevalling en w.s heet het meisje de rest van haar leven Anima.

Het is hier een drukte van belang voor wat betreft de voorbereiding van de opening van de school.
Gisteren hebben we een beetje geholpen de tuin, steen en onkruid vrij te maken. Vandaag zijn Ted en Jasper hier ook mee bezig.
Kees S. en Arnold zijn allerlei klusjes in de school aan het doen (o.a. Kruisbeeld ophangen) en Arnold heeft zich afgelopen week zelfs opgeworpen als schilder (symbool op de voorgevel).

Gisteravond hadden we weer traditioneel pizza gegeten. Deze maken de zusters zelf en in vele verschillende smaken. Knap hoor op een houtskool vuurtje.
Wel werden we vooraf bij het bidden van de vespers verwacht. Dit gaat in het Swahili dus niet echt te volgen voor ons. (Je moet wat overhebben voor een stuk pizza.)
Wel deed zuster Anima een woordje in het nederlands voor ons en dokter André. Hierin legde ze uit dat wereldwijd alle zusters dagelijks hetzelfde bidden.

Beste Jos, we hebben je voorstel maar opgevolgd; pannen bier (ze hebben hier toch geen dakpannen) vervangen door begin van de fundering bier. En laat zuster Anima nou 5 heineken biertjes voor ons onderweg gekocht te hebben. Hier gisteravond tijdens het diner heerlijk van genoten.
Het klopt inderdaad dat zr. Iuxta ons gebeld heeft. Zowel Kees S. als ik hebben haar een tijdje gesproken.
De verbinding is soms verbazingwekkend goed, alleen tikt de teller wel heeeel snel.

Gisteravond tot even over 12 uur gezellig buiten gezeten en een aantal potjes Keezen gespeeld.
Wat wil je ook anders met een zeergeoefende keezer als Ted is en twee Keezen in het gezelschap.
Ik heb vanmorgen tot 09,30 uur uitgeslapen. Het was dat Arnold vroeg of ik nog ontbijt wilde, anders had ik dit w.s. gemist. (had ook gekund want met al het eten hier, kan het best wel wat leien)

Groetjes, een dikke zoen voor degene die zich aangesproken voelen

Namens, Ted, Kees S., Arnold en Jasper,

Kees

• 19 Januari 2013 - 11:41

Sandra:

hoi Kees en Mannen!

hier word idd voplop geschaatst op de ijsbanen , toertochten zijn nog niet veilig, dus nog even rust op de SEH,
    gisteravond was het zelfs superrustig, want door een grote stroomstoring (kortsluiting) in het MCA hebben we een uur in het donker gezeten en omdat alles weer opgestart moest worden tot 23 uur een patientenstop! heel bijzonder om mee te maken.
    gebeurt dat bij jullie ook, alles platgooien bij een stroomstoring? ik denk dat ze niet weten wat ze horen. stroomuitval zal daar wel vaker voorkomen :-)
    goed, ik ga de ijzers onderbinden en een paar rondjes schaatsen, we zullen duimen voor jullie dat het ijs er nog ligt als jullie weer terug zijn, aangezien jullie genoeg bidden op een dag (van Marion vernomen) kan daar er vast wel een ijsgebedje tussendoor en ook eentje voor een elfstedentocht toch?? ;-)
    weer een dikke knuf!!
    Sandra

• 19 Januari 2013 - 12:46

Jos Henselmans:

hallo noeste arbeiders,

Ben blij te horen dat er een Heineken biertje is geschonken, dan kunnen jullie er weer 14 dagen tegen aan. zie ik het nou goed op de foto bestaan de piket planken uit een ronde boomstammen ?
    zo al vandaag valt te lezen heeft het weer pittig geregend bij jullie, hebben de goten de proef doorstaan en is het beton van de fundering niet weg gespoeld. gisteravond zijn wij ook aan het keezen geweest vaders had de 2e prijs dus niet verkeerd een kruik limmer kruidenbitter vanmorgen naar Oma bitter koud -4 graden maar de gevoelstemperatuur is - 11. en volgens de berichten krijgen we in het weekend sneeuw.
    groeten Jos

• 19 Januari 2013 - 13:34

Monique:

ha Mannen! Even alvast een kort berichtje, we gaan nu eten en straks op verjaarsvisite. Vanmorgen Ina naar Servaas en Rikje gebracht. Erg koud hier nu, en het gaat hier prima. Zo leuk om weer van jullie te lezen. Ik kwam nu net thuis van een ritje naar Ede en checkte meteen de computer. Tot later, dan schrijf ik uitgebreider, nu eerst een pompoensoepje. liefs Monique

• 19 Januari 2013 - 14:05

Joke Karman:

Hé mannen,
    Ik mag dan wat minder vaak de site checken als jullie vrouwen en kinderen, de verhalen raken mij niet minder! Het ontroerd mij echt om te lezen hoe het er daar aan toe gaat en wat jullie rol daarin kan zijn. Fijn dat jullie daar iets kunnen betekenen. En naar als dat soms niet meer kan.
    Weet dat wij regelmatig aan jullie denken. Inderdaad al over de helft van de tijd. Mooi te zien dat er aan de fundering van de dokterspost gewerkt wordt. Fijn dat het iets koeler is, dat werkt een stuk prettiger. Morgen rustdag? Of moet er nog ergens een schommelbank komen, Arnold?
    Groeten van Fons, een kwispel van Jet voor Ted en een dikke knuffel van Joke

• 19 Januari 2013 - 14:43

Kees,Jasper,Arnold,Ted En Kees-Jan :

Bij de foto's komen regelmatig beschrijvingen die niet in het balkje boven de foto's passen.
    Ik maak daar dan verkorte beschrijvingen van. Maar sommige beschrijvingen wil ik de volgers toch niet onthouden. Daarom hieronder de beschrijvingen die bij de foto's van vandaag waren geschreven.

Groetjes
    Petra

Jasper bezig met repareren kozijn Medische Post

Voorbereidingen voor openingsfeest Kleuterschool;
    Ted, Arnold, Jasper en Kees, zijn hier tafels aan het maken om het eten voor alle gasten te bereiden.

Moeder Anima, is de kleuterschool aan het opvrolijken

Zelfs op zaterdag wordt er hard aan de bouw gewerkt.
    Hier wordt de fundering opgehoogd

En alles met de hand; specie maken en dat in emmers naar de metselaars opperen.

En als toetje voor Petra en Helen……….
    (wat staan ze er allebei goed op hé!)
    Kees S. en Arnold die aandachtig staan toe te kijken hoe dr. André,
    Zuster Maria en moeder overste leert een kip te hechten!!
    Hij leert ze op deze manier hoe een vrouw na de bevalling het beste gehecht kan worden…..

• 19 Januari 2013 - 15:09

Greet Van Richard:

Hallo kanjers

Wat een emotioneel verslag de vorige keer. Het zal je maar gebeuren dat je eigen kindje zo heen gaat. Niet te bevatten. Je wordt er koud en stil van hoe betrekkelijk het leven is. Eigenlijk weet je dat ook wel maar van zo dicht bij mee te maken dat doet je wel wat en in het bijzonder voor jullie daar. Dit moet je toch maar wel klaren met je team, maar zoals ik dat lees en zie zijn jullie kanjers en jullie zijn er voor elkaar. Nu misschien wel nog meer dan hier in ons ijskoude Noord Holland met een gevoelstemperatuur van -15 graden, bok koud dus.

Kees, wat kan jij het mooi verwoorden, je hebt je roeping als schrijver gemist!!!!!!!.

In gedachten ben ik bij jullie, het is maar dat jullie dat weten. Tot gauw en als je kleine Keessie weer zie geef haar een knuffel van mij, maar vanzelf ook eentje voor Ted, die senior vind dat vast wel lekker.

Een warme (koude) groet van Greet

• 19 Januari 2013 - 15:49

Juliette En Joris:

Lieve Opa en Kees,

Heb je veel geluk in Tanzania? En heb je ook al veel dieren gezien? Giraffen en nijpaarden en krokodillen en olifanten? Gaat het bouwen al goed? Vind je het leuk in Tanzania? Ik wil een boek voor je maken opa, met allemaal dieren erin. Dat kan mama dan typen en dat gaan we nu doen. We hebben van klei al een olifant en een zebra gemaakt. Veel liefs van Juliette en tot gauw maar weer.

Joris: ik zeg tegen Opa dat ie lief is en ook tegen Kees. De groeten voor Afrika. een dikke zoen!

• 19 Januari 2013 - 16:06

Nick Peetoom:

Hey ome Kees,

Indrukwekkende verhalen weer! Erg leuk om te lezen op een vrije zaterdag en mooie foto's ook!
    Het gaat wel snel denk? Nu alweer op de helft!

Mijn tijd in Southampton zit er ook al bijna op. Dat half jaar vloog voorbij. Er ligt hier sinds twee dagen ook wat sneeuw. Ze kunnen er alleen niet mee omgaan. Geen sneeuwschuivers en geen strooizout. We werden gister gewoon de school uit getrapt, omdat de leraren naar huis wilden vanwege de sneeuw. Treinen, bussen en taxi's rijden niet meer, vanwege een paar sneeuwvlokken. En alle deadlines zijn verschoven tot na het weekend (wat ik trouwens niet heel erg vind). ;-) Toch is dat in Nederland wel wat beter geregeld. Ongelofelijk dat het bij jullie gewoon 26 graden is terwijl het regent!

Keep up the good work mannen!!

Groeten uit Southampton!
    Nick

• 19 Januari 2013 - 17:02

Cor:

Kees, even een reactie uit heiloo. al je verhalen zijn goed man. wat een ervaring. blijf je volgen.net nieuwe schaatsen gekocht in de hoop dat er binnenkort in ankeveen/kortehoef een tocht wordt uitgezet.
    succes de komende weken. gr cor

• 19 Januari 2013 - 19:35

Karin Berghuis:

Hoi Kees M en de anderen,

Wat een verhalen en wat maken jullie veel mee!
    Een voldaan gevoel moet dat voor ieder van jullie zijn om daar te helpen..
    Ben echt onder de indruk van jullie verhalen en foto's!
    Veel succes nog de komende tijd!
    XKarin

• 19 Januari 2013 - 19:48

Petra Reus-van Schagen:

Hallo (ome) Ted en de andere mannen, leuk om iedere dag een verslag van jullie te lezen en de foto's te zien. Een hele belevenis voor jullie en hvoor de gemeenschap daar. Ik hoop dat de mensen daar lang mogen genieten van al het werk dat jullie daar verrichten. Voor de komende 2 weken succes met alles wat jullie nog gaan doen. Ik zal jullie blijven volgen.
    groetjes Petra Reus-van Schagen

• 20 Januari 2013 - 00:40

Martijn :

Even Afrika op de hoogte brengen van de belangrijkste bijzaak.
    Mocht je Bony tegen komen (afrika cup) lach hem dan maar uit:
    AZ-Vitesse 4-1 (3x Jozy)
    PSV - PEC 1-3
    Twente - RKC 0-0
    H'veen-Heracles 0-1
    De top komt dichterbij!

Veel plezier, succes nog en tot over twee weken!

Xx

• 20 Januari 2013 - 10:33

Arthur:

Ha die zwoegers,
    Volgens mij valt het zwoegen wel mee en genieten jullie van het werk. Wat zal dat een voldoening geven. Volgens mij genieten jullie van elkaar, wat een creativiteit en verscheidenheid aan klusjes. Kees wat gaaf dat al je ervaring hier zo goed van pas komt.
    Leuk alle reacties te lezen, Martijn houdt jullie direct op de hoogte (AZ was weer eens genieten en ook dat verlies van PSV) ben benieuwd wat de strijd tussen Ajax en Feijenoord vandaag opleverd. Ben benieuwd wat Kees en Arnold vinden van de bouwkundige uit Ushetu? Kunnen ze het er goed mee vinden? Kunnen ze er goed mee samenwerken, zal wel heel bijzonder zijn. Vanuit een winters Heiloo lieve groet, Arthur

• 20 Januari 2013 - 12:54

Tiny Lafeber:

Hallo Ted Kees en vrienden.
    Al enkele malen hebben wij geprobeerd jullie te schrijven maar onze computer vond het niet leuk. Nu hebben wij vandaag weer jullie verhaal kunnen lezen.
    Wat hebben jullie al veel dingen gedaan en wat heeft Kees al veel mensen geholpen beter te worden. Ook heb ik nu begrepen dat Ted met zijn oor nu goed kan luisteren.
    Als ik het goed heb begrepen waren jullie toen de zon goed scheen heerlijk pinda,s aan het eten . goed he.

Waarschijnlijk gaat het nu beter bij jullie na de regen en is het niet zo vreselijk heet meer.
    Wij wensen jullie veel succes en hopelijk blijven jullie gezond. Lieve groeten van Theo en Tiny