De eerste bevalling en cement voor de fundering - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu De eerste bevalling en cement voor de fundering - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu

De eerste bevalling en cement voor de fundering

Door: De mannen in Ushetu

Blijf op de hoogte en volg Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

14 Januari 2013 | Tanzania, Ushetu

Beste volgers, lieve familieleden,

Het is nu bijna 21 uur, we hebben het diner en de koffie toe, net op en gaan zo bij een geweldig kampvuur een potje keezen en schommelen op de boombank door Arnold gemaakt.

Het was me wel weer een bewogen dag:
Erg warm, in de schaduw tegen de 30 graden.

Arnold en Jasper zijn de hele dag met repareren van de raamkozijnen van de Medische Post bezig geweest.
Ondertussen hielden ze voor mij een patient in de gaten die in een van de kamers lag waar zij bezig waren.
Deze vrouw kwam behoorlijk ziek binnen. Ze lijkt malaria te hebben (hoge koorts en braken). Ik heb haar een infuus en medicatie i.v. gegeven en een liter vocht. Ondertussen ook een HIV snel test gedaan en die bleek helaas voor haar positief (moet eigenlijk negatief zijn, want ze is met het HIV virus besmet)

Nog even iets over de bouw van het vrijwilligershuisje: Ted leunde vanmorgen in de badruimte even op het wastafeltje en je raad het w.s. al..... deze donderde van de muur. Het was opgehangen met twee bouten zonder rubberen bescherming en niet strak tegen de muur, waardoor er constant beweging in zat.

Kees S. heeft dit vanmiddag (nadat hij met de laatste kranen en afvoeren inde Medische Post klaar was) gerepareerd door er een badkamer meubeltje onder te maken. Ik zal hier morgen foto s over mailen.

Ted heeft weer in de groentetuinen gewerkt, maar ook z n rust genomen, door op de schommelbank een dutje te doen en op de veranda z n dagboek bij te werken.

Ik heb samen met Maria, om 17 uur nog een bevallling gedaan.
Het ging vrij snel, alleen kwam de baby wel in een slechte conditie ter wereld.
Allereerst meconium houdend vruchtwater en toen het hoofdje stond (uit de moeder was) bleek de navelstreng twee maal om het nekkie te zitten. Ik heb deze er snel vanaf gehaald en het kind uitgezogen.
Na 5 minuten had het gelukkig een apgar score van 8 en na 10 minuten van 10.
Het is een meisje ( helaas, want als het een jongen was geweest hadden we het Kees genoemd!)
Ook van deze nieuwe wereldburger zal ik morgen een foto sturen.

Om 19 uur, we zaten net aan een bakkie, kwam de vrachtwagen met lading cementzakken voor de fundering van het doktershuisje!! De aannemer houdt woord en het gaat nu toch echt beginnen.

Vandaag zouden ook een nederlandse blauwe zuster uit Rome, met een belgische arts arriveren. Zij blijven een week. Echter...... ook hun baggage is op Nairobi achtergebleven en zij komen dus een dag later.

Wordt vervolgt.

Beste familieleden en geinteresseerde volgers,

Blijf reageren, we genieten hiervan.

Namens ons 5 en hartelijke groeten en voor wie van toepassing een dikke zoen.

  • 14 Januari 2013 - 21:22

    Astrid AZ:

    Hallo mannen,

    Ik wil even laten weten dat ik onwijs geniet van jullie verhalen!
    Wat een andere wereld, maar wel heel gaaf om mee te maken!
    Kees M. het meisje wat vandaag geboren is kan ook "Keesje" heten hoor!
    Hartstikke leuk toch?!

    Ik wens jullie nog heel veel plezier en sterkte in die hitte en ik blijf jullie volgen.

    Groetjes vanuit Alkmaar!
    As AZ

  • 14 Januari 2013 - 21:25

    Sophie:

    Lieve mannen,

    Wat maken jullie enorm veel mee! Fantastisch!!!
    Kees , wat een ontroerende ervaring vandaag voor jou! Mijn engel met kaars brandt vanavond voor het meisje. En ook voor jullie alle 5!
    Echt gewelidg!!!!!!!!!!!!
    Liefs,
    Sophie

  • 14 Januari 2013 - 21:46

    Greet Van Richard:

    Hallo Kees en de ander mannen,

    Ik heb even gekeken naar de betekenis van Kees (zie onder)

    Betekenis van Kees is: Gehoornde God (wicca)

    De Gehoornde God is een van de twee belangrijkste goden in de neopaganistische religie van wicca. Hij is naargelang de wiccagroepering bekend onder verschillende namen, en vertegenwoordigt het mannelijke deel van deze duotheistische religie, waarbij het andere deel vertegenwoordigd wordt door de vrouwelijke Drievoudige Godin. In het wiccageloof wordt hij geassocieerd met natuur, wildernis, seksualiteit, jacht en de levenscyclus.

    Kees, er zijn ook meisjesnamen zoals Keesie of Keessie, dus het kan naar jou vernoemd worden. Het is maar dat je het weet.

    Nog heel veel plezier daar en doe vooral Ted de groeten van mij.

    Groet van Greet uit het heerlijke vrieskoude Obdam (min 3 graden)

  • 14 Januari 2013 - 22:12

    Angelique:

    Hai mannen,

    Wat een geweldig werk doen jullie daar, ik ben iedere keer weer ontroerd als ik het lees, je hebt echt geen idee waar jullie allemaal voor komen te staan en met wat voor materiaal je de problemen op moet lossen en Kees jij als dienstdoende verloskundige....... wat een belevenis!!!!!!!

    het is echt zo geweldig om hier achter de computer jullie belevenissen te lezen, jullie schrijven stuk voor stuk, ieder op zijn eigen manier, ga zo door laat ons mee "genieten" van jullie prachtige werk

    Jullie zijn KANJERS
    Succes met alles wat op jullie pad komt,
    liefs Hein, Angelique Sophia en Luuk

  • 14 Januari 2013 - 22:27

    Truus Van Den Berg:

    Hoi Ted en allemaal

    Wat leuk om jullie op deze manier te volgen.
    En dat het nou net jou moest overkomen om alvast weer te beginnen met slopen.
    Maar doe het een beetje rustig aan he. De schaatskoorts is hier weer uitgebroken maar daar zullen jullie geen last van hebben.

    Veel plezier, denk goed om jezelf en....klasse hoor,

    gr. Jan en Truus

  • 15 Januari 2013 - 07:13

    Monique:

    Lieve mannen, terwijl de temperatuur alweer rap zal stijgen op deze morgen bij jullie en de zon alweer opkomt, schrijf ik hier vanuit een donker en koud Wesepe. Joris was om half zes al wakker en na een uurtje niet meer in bed te houden. Een mooie gelegenheid om de dag te beginnen met weer een prachtig reisverslag van jullie. Wat een intense ervaringen. We zijn erg trots op je Kees voor je eerste bevalling en erg trots op jullie allemaal bij wat jullie doen en wie jullie zijn. Keesje of Keessie is inderdaad ook een prachtige naam, of is ze nu reeds voorzien van een andere naam? Juliette heeft in de kring op school ook over opa en Kees in Tanzania verteld en verder overal waar ze maar komt. Joris wil ook met een vliegtuig naar Afrika. Pap, laat je eens weten hoe je je kennis overbrengt over de kippen en moestuin. Heb je dan een tolk, of spreek je ook alweer vloeiend Afrikaans? Goed te lezen dat jullie zo om elkaar denken. Vanmiddag komt mam weer hier met de trein en ze hoopt morgen met Stien kamertjes te kunnen behangen. Het loopt allemaal op rolletjes, en over rolletjes gesproken: 's morgens vroeg staat Jan, en 's avonds wij beiden, in de binnengarage om de vloerdelen te verven met verfrolletjes dus. We hebben de helft van de houtstapel nu twee keer in de grondverf. Buiten is te merken dat de vogels het moeilijker krijgen, de buizerds zitten uren op paaltjes te speuren naar een muis die het heeft gewaagd zijn warme holletje te verlaten. Zien jullie in Ushetu ook wilde dieren? En slangen gezien bijvoorbeeld? Nou, een heel goeie dag gewenst, het zou vast fijn zijn als de buien ook eens voor afkoeling zorgen, maar dat lijkt nog niet het geval als ik het zo lees. Dikke zoenen! Miek

  • 15 Januari 2013 - 10:50

    Marion:

    Jeetje, dat was een verrassing gisteravond Kees, dat je "zomaar" even belde. Heerlijk om je stem even te horen en te merken hoe vol je was over je belevenis van je eerste bevalling (in Tanzania dan :)). Je kan trots op jezelf zijn hoor, dat zijn wij ook!! Net als alle andere volgers smul ik van jullie verhalen en hou ik steeds de website in de gaten of er al weer nieuwe reacties zijn. Fijn ook te horen dat jullie - ondanks het vele werk - ook echt genieten en het samen zo leuk hebben. Was ik trouwens ook niet bang voor. Mooi ook dat het met jullie gezondheid goed gaat!! Hier gaat het lekker en ook wij hebben het lekker samen. We doen ding en de dagen vliegen. Heb gisteravond nog even je moeder en Gerard gebeld Kees om ze op de hoogte te brengen. Prachtige bank heb je gemaakt Arnold, waar afvalhout alweer goed voor kan zijn. Kees-Jan ik heb Helen net proberen te bellen om te vragen hoe het met haar gaat. Waarschijnlijk is ze aan het werk, zal het vandaag nog een keer proberen. Jasper, kun je je ook nog staande houden tussen de mannen en de zusters?? En Pa, fijn te horen dat je in de vertraging komt :).
    Van Guus: ik hoop dat jullie een leuke dag hebben gehad en dikke kus van Guus
    en natuurlijk ook van mij met een big hug
    Jon

  • 15 Januari 2013 - 14:20

    Margo:

    Wauw! Lieve Kees, je eerste bevalling daar en wat voor een. We zij echt super trots op je! Ik kan mij zo voorstellen dat je van alle belevenissen maar moeilijk in slaap kon komen, of ging dat juist extra makkelijk door de vermoeidheid?
    Wat toch geweldig dat jullie zo van alle markten thuis zijn, Kees-Jan komt straks als een echte loodgieter terug, begrijp ik. En pap houdt zelfs een dagboek bij! Mooi dat je toch altijd nog weer nieuwe kwaliteiten bij jezelf kunt ontdekken.
    Jullie foto's en verhalen blijven erg indrukwekkend. Wat is het toch een wereld van verschil. Nadat ik de foto's van het waterreservoir had gezien, bedacht ik mij toch wel even toen ik hier de kraan weer eens achteloos opendraaide.
    Uiteraard zijn we heel benieuwd hoe de eerste bouwdag is verlopen. Kunnen jullie de fundering nu met cement maken, in plaats van met die grote keien, zoals we op eerdere foto's van het vrijwilligershuisje hadden gezien? En hoe is het met de bakstenen, zijn die er nu al, of moeten jullie die toch nog zelf maken?
    Jullie verhalen kunnen ons niet lang genoeg zijn. We zien er naar uit en denken veel aan jullie.
    Veel succes en plezier daar,
    Dikke knuffel, voor wie het lekker vindt, van Margo
    en natuurlijk ook de groeten van Frank, Bas en Guus

  • 15 Januari 2013 - 15:08

    Marloes:

    Lieve Kees, Ted, Kees, Arnold en Jasper.
    Geweldig de verhalen die jullie schrijven. Heerlijk om mee te leven met hetgeen jullie beleven en doen in Ushetu. Echte multitaskers en creatievelingen zijn jullie hoor! Tjee, heb heel veel bewondering daarvoor.
    En Kees, mooi...een bevalling, tjee...tis niet echt je eerste ;-) maar wel in Afrika! Als je terugbent in Nederland drinken we er een Corona op!
    Ik begrijp dat Ted een dagboek bijhoudt daar. Misschien wel voor uitgave geschikt?
    Met veel plezier in ontroering lees ik jullie verslag.
    Lieve groet,
    Marloes

  • 15 Januari 2013 - 16:42

    Nel Sprenkeling:

    Kees Jan

    Even een paar woordjes van mij
    Knul hoe is het bij jullie ? Warm en beroerd.
    Ik ben veel met meedachten bij je.
    Het eten valt mee zeker.
    Maar poepen gaat moeilijk heb ik gehoord van Helen.
    Veel fruit eten en water drinken,of is daar geen fruit ?
    Er is een hoop te doen voor jullie heb ik gehoord .
    Ze kennen daar niet veel denk die gasten .
    Goed dat ze jullie hebben,zet ze maar aan het werk.
    Hier zitten we een beetje in de vorst.
    Kees Jan hou je goed en kom veilig weer thuis.
    Groetjes moeder Nel

    (Gecensureerde uitgave)

  • 15 Januari 2013 - 16:57

    Ans Komen:

    Hi allemaal,

    Wat spannend allemaal. Wel heel bijzonder om dit allemaal mee te maken. Wat denk je Ted,gaat het lukken met die aardappels in de moestuin als jij weer thuis bent?
    Vergeet je niet af en toe je tenor stemmetje te oefenen? Dat vinden ze daar ook vast leuk.
    En O happy Ted, klinkt zo leuk.
    Heel veel succes met alles, maar ook een beetje genieten hoor, al is het dan heel anders als thuis.

    Liefs van mij en tot horens.

  • 15 Januari 2013 - 17:03

    Ans Komen:

    Oja Ted, wel smeren blijven hoor!

  • 15 Januari 2013 - 19:40

    Arthur De Backker:

    Harde werkers,
    Wat gaaf om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien.
    Echt super wat jullie allemaal doen, wat zullen ze blij met jullie zijn. Ik denk dat ze jullie echt niet willen laten gaan. Ontroerend Kees om jou met dat kleintje te zien. Schrok je niet enorm toen dat navelstrengetje niet goed zat, ik zou spontaan in paniek raken!
    Bijzonder dat de bouw nu echt gaat starten, ben benieuwd hoe de planning wordt bewaakt door de aannemer. Zal wel goed komen met een echte aannemer aan boord:)
    Kan me voorstellen dat je er heel wat voor zou doen om even een uurtje in de Karwei rond te lopen. Jullie improvisatie talent zal wel behoorlijk op de proef worden gesteld.
    En dat de warmte, dan te bedenken dat ik vanochtend 2,5 uur nodig had om in N'gein te komen en was nog wel om 6.00 uur weggegaan. We hebben een nieuw record: ochtendspits van boven de 1000 km! Voor jullie letterlijk maar ook figuurlijk gelukkig ver weg.
    Super veel succes met jullie verdere missie, we blijven jullie met veel enthousiasme volgen.
    Arthur & Gitta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 780
Totaal aantal bezoekers 75273

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 03 Februari 2013

Doktershuisje Ushetu

Landen bezocht: