Laatste weekend in Ushetu - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu Laatste weekend in Ushetu - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu

Laatste weekend in Ushetu

Door: Kees, mede namens de anderen

Blijf op de hoogte en volg Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

28 Januari 2013 | Tanzania, Ushetu

Beste volgers en lieve familieleden en vrienden,

Schreef ik zaterdag dat de computer waarop we contact met jullie kunnen hebben, z´n beste tijd gehad lijkt te hebben, zijn er het afgelopen weekend nieuwe problemen bij gekomen;
Doordat het wat meer bewolkt is en gisteren geregend heeft (hier kom ik later op terug), genereren de zonnepanelen minder stroom!
Dat heeft tot gevolgd, dat ´s avonds ineens alle stroom uitvalt en we de rest van de avond met een hoofdlampje op zitten (te keezen)
Gelukkig doet de kaars die ik van m´n moeder meegekregen heb, zo ook nog goede dienst.
Het gevolg was wel dat zowel zaterdag avond als gisteravond geen mail verzonden kon worden.

Zaterdagmiddag zijn we om half 5 een stuk gaan wandelen. We wilden graag de Oost kant van Ushetu bekijken en dus zijn we een uur richting een berg gelopen. Onderweg meerdere tabaksplantages en droogschuren bekeken. De boeren ontvangen hier maar 1 euro voor een kilo gedroogde bladeren! Daar ligt het dus niet aan dat de tabaksprijzen zo hoog zijn!

Maria en Ted bleven aan de voet van de berg achter, Arnold, Jasper en de twee Kezen, beklommen hem. Best een pittige klim. Gelukkig was het wat bewolkt, anders hadden we helemaal doorweekt boven aan gekomen. Daar genoten van het uitzicht en tijdens de afdaling wat stukken steen meegenomen als aandenken voor thuis.

Ook nog wat vruchten meegenomen naar het zustershuis. We zijn nog niet achter de naam, maar ze zijn boonvormig, bruin en hangen aan draden aan de boom. We hebben er een aantal van een paar kilo meegenomen. Wie het weet hoe deze boom c.q. vrucht heet, mag het zeggen.
Misschien nemen we er wel eentje mee als prijs voor het goede antwoord.
Tegen 19 uur waren we weer thuis na een heerlijke wandeling.

´s Avonds na het eten de verjaardag van de Argentijnse priester Diego gevierd. Via via hadden de zusters vernomen dat hij jarig was, achteraf bleek dit twee dagen later te zijn. Wel mooi koffie met een stukje taart en een biertje gedronken.

En de rest van de avond in donker voor ons huisje zitten te Kezen.
Ja Petra en Helen, ga alvast maar oefenen, want jullie mannen hebben dit helemaal te pakken. Het is soms vechten wie er van ons 5 en niet mee kan doen.

Zondag morgen zijn we om kwart voor 10 met pastoor John en 3 zusters naar een buurtparochie gereden. We deden hier 3 kwartier over en hebben in een vergelijkbare kerk als die in Ushetu, de viering bijgewoond. Deze kerk was wel een stuk donkerder, maar toen de koster halverwege de viering op het altaar de electradraadjes aan elkaar geknoopt had, werd het d.m.v. twee mini tl balkjes, iets lichter. Aan het eind van de viering werden wij weer naar voren geroepen en mochten ons in het Swahili weer voorstellen.
We werden toegejuicht als popsterren, ha, ha, maken we dat ook eens mee!!

Tijdens deze viering begon het flink te regenen. Gevolg was dat er aan het eind van de viering een grote plas voor de kerk lag.
Toen deze iets weggezakt was, werden we in een kleine woning naast de kerk opgewacht met een warme maaltijd. Flesjes drinkwater (speciaal voor ons), heerlijke rijst en een wat taaie kippepoot (of vleugel, nek, rug etc.) Heel gastvrij.

Daarna werden we uitgenodigd even bij de priesterwoning in aanbouw te kijken. Een mega groot gebouw met enorm veel kamers. Dit blijkt voor een van de priesters van Ushetu gebouwd te worden, zodat hij hier dan af en toe een weekje kan verblijven. Het gebouw is tot zo´n 3 meter hoogte opgemetseld en de kozijnen staan er al in. Toen was het geld echter op en is er al een jaar niets meer aan gedaan. Het begint nu al tekenen van verval te vertonen en ……………………..
jullie raden het w.s al, werd ons gevraagd of we niet iets voor dit project kunnen betekenen??

We hebben alle 5 echter zoiets van, waarom zo megagroot voor die paar dagen per maand?
Mocht er dus iemand zin hebben in een flink project onder de zon?? Meldt je maar bij ons aan, leggen wij de verdere contacten wel.

Bij terugkomst rond een uur of 16 (ja ja, dat was weer een aardig gevuld programma voor een rustdag!) bleek het bij ons ook geregend te hebben, alleen helaas niet zoveel. We kunnen dus nog steeds niet douchen of de w.c. doortrekken, maar uit de wastafelkraan komt wel een heeeeel klein straaltje.

Gisteravond zijn we na het eten door zr. Maria en pastoor Diego uitgenodigd voor een gesprek of het geloof.
Dit werd uiteindelijk weer een soort katechismus les (m´n spellingscontrole is in het spaans, dus ik twijfel of het zo goed geschreven is).
Hierbij moesten we voor Ted steeds vertalen, terwijl hij steeds recalcitranter werd en moeilijkere woorden gebruikte. Na bijna een uur vond ik het wel genoeg en gelukkig stemden Maria en Diego hiermee in. Ik denk niet dat ik een volgende uitnodiging voor dit soort besprekingen aanneem.

Tijdens dit gesprek viel dus ook weer de stroom uit, ook een teken??

Beste mensen, even een paar opmerkingen over de reactie´s van zaterdag;

Bedankt weer hiervoor, ook wij genieten erg van jullie mee lezen en reageren.

Gerard, we zitten nog steeds in Tanzania hoor, of weet je iets van een project voor ons in Gambia?

En dat eelt op onze knieen begint wel steeds dikker te worden.

Gelukkig gaat het met onze spijsverteringsklachten weer prima, zelfs na de maaltijd van gister middag.

Iuxta, bedankt voor de tips, de zusters hier moesten wel lachten om je tip dat we ons niet gek moeten laten maken door ze.

Mocht de zon vandaag voldoende stroom aanmaken, dan ga ik vanavond nog proberen een mail over vandaag te versturen

Hartelijke groeten en een dikke zoen voor alle familieleden en zij die zich aangesproken voelen,

Ook namens Ted, Jasper, Arnold en Kees S.

Kees M.

  • 28 Januari 2013 - 13:43

    Petra:

    Hallo lieverds,

    Wat fijn om weer een bericht te ontvangen.
    Heerlijk om te lezen en te zien dat het goed met jullie gaat!
    Wil af en toe wel even bij jullie om een hoekje kijken!
    Nog even en dan zijn jullie weer bij ons en dan kunnen we uitgebreid genieten van jullie verhalen, foto's en film.

    Ik was nog op zoek naar een welkom thuis cadeau voor mijn mannen, maar dat probleem is dus nu opgelost.

    Mannen, misschien kunnen jullie de komende dagen ons laten weten wat jullie wensen zijn qua eten als jullie zondag weer bij ons zijn. Ik heb het vermoeden dat we geen pizza's hoeven te serveren of een taaie kippenpoot.

    Het voorstellen in Swahili is volgens mij onderhand een peulenschil voor jullie.

    Lieverds,

    Geniet deze laatste dagen. Maak er nog mooie dagen van.

    Arnold en Jasper, hele dikke zoenen en knuffels voor jullie van ons.
    Kees, Kees en Ted ook voor jullie dikke knuffels van ons.

    Liefs
    Petra
    Corina - Martijn

  • 28 Januari 2013 - 14:46

    Astrid AZ:

    Hallo Kees M. en de andere mannen,

    Wat is het toch heerlijk om jullie verhalen te lezen en Kees M. wat schrijf je leuk!!
    Nooit achter je gezocht haha
    Hier bij AZ gaat alles lekker, zoals je misschien wel hebt vernomen staan we weer in het linkerrijtje ;)
    Over wandelen gesproken, ik heb afgelopen zaterdag 21 km gewandeld in Egmond, in de wind en sneeuw,als ik jullie foto's zie had ik graag met jullie willen ruilen ;)
    Nou geniet nog lekker van de laatste paar dagen, alvast een goede reis naar huis en ik hoop je snel weer te zien bij AZ!

    De groetjes vanuit het AFAS Stadion
    Astrid

  • 28 Januari 2013 - 16:53

    Marion:

    Hallo lieve mannen,
    Fijn om weer van jullie te horen. Ja wat zijn we verwend met jullie verhalen en om zo op de hoogte te blijven van jullie wel en wee. Daardoor is deze periode voor mij omgevlogen en heb ik het gevoel dat jullie heel dicht bij zijn. Zorgt ook voor een computerverslaving na twee dagen geen mail ontvangen te hebben. Iedere keer toch even kijken of er al een berichtje van jullie was, hoewel ik voelde dat er iets met de computer of anderszins zou zijn. Lekker dat jullie gewandeld hebben en dat het weer dat goed toeliet. Jeetje wat een mooie foto van het graf dat jullie hebben gemaakt. Die komt even binnen hoor! Ik vraag me af of ze in Afrika gewend zijn om graven te maken of dat dit een uitzondering - iets van ons westerlingen - is. Lieve pa, fijn om je berichtje aan ma ook te lezen en te horen dat het goed met je gaat. Ben benieuwd of je nog aan de groene klei zit tegen het darmgeweld :). En je opmerking over de vele vragen die zijn gerezen en waar waarschijnlijk nooit antwoord op zal komen blijft door me hoofd heengaan. Ben ook zo benieuwd hoe het voor jou is en of je jeugddroom hiermee verwezenlijkt is! Fijn om jullie zondag allemaal weer in de armen te sluiten hoor. Net als Petra ben ik al aan het denken wat voor lekkers ik op tafel zal zetten. Dus Kees als je iets enórm gemist hebt, laat het ff weten:) Wij vrouwen en kinderen maken in ieder geval samen er nog een feestje van zaterdagavond voordat jullie terugkomen. Ik wens jullie nog een goede week samen toe.
    Big hug en een dikke zoen Jon
    PS Ik moest wel erg lachen om jullie katechismus les en zie Pa al in zijn recalcitrante-modus zitten lachen :)

  • 28 Januari 2013 - 17:22

    Helen:

    Beste mannen en vooral Kees S.
    kan niet wachten tot zondag, dat was iedereen wel bekend. Iedereen weet hoeveel ik mijn man mis, zo ook de andere vrouwen die hun mannen missen.
    Ook ik wil graag weten wat je zondag wilt eten, maar ook de twee daarop volgende dagen. Want ja, ik kan 3 dagen voor jou en onze kids (Damon en Jason) koken. En dan moeten we wederom 3 en een halve week zonder elkaar doen. Mijn koffer is al ingepakt, zodat ik de 3 dagen dat we samen hebben jij je verhaal kan doen. En we elkaar enorm kunnen knuffelen zodat we weer 3 en een halve week daar op kunnen teren. Ik hoop dat dat lukt, deze afgelopen tijd heb ik erg moeite mee dat jij er niet bent, maar misschien heb jij dat wel als ik in Australië ben. Voor diegene die weg is gebeurt er genoeg, jij heb heel veel beleefd, al weet ik dat je ook aan ons denkt en ons mis. Voor de thuisblijver is het veel meer een gemis.

    Mannen maak er nog een paar mooie dagen van in Ushetu, en daarna een veilige terug weg.

    Voor Kees S een dikke kus en knuffel,
    groet aan de andere mannen,
    Helen

  • 28 Januari 2013 - 17:35

    Anita Rijbroek:

    Hoi KEES en andere mannen .

    Na een weekendje werken , even een berichtje aan jullie schrijvem.

    Alle sneeuw is bijna verdwenen na de de regen van gisteren en vannacht ,net even hard gelopen en jullie mail gelezen .

    Kees wanneer wordt je / jullie boek uit gegeven ?

    Verder nog een nieuwtje wat het precies gaat worden weet nog bijna niemand ,maar de koningin heeft om 19.00 uur ( NL tijd ) een speciale toespraak !!!

    Groeten van ons Anita en Bram Rijbroek .

  • 28 Januari 2013 - 17:51

    Anneke Pronk:

    Hallo Kees M en de andere mannekes,

    Gauw nog een reaktie plaatsen, Ik heb genoten van jullie verhalen en wens jullie nog heel veel plezier de laatste dagen en een goede terugreis, en kees ik kijk er naar uit om nog meer verhalen te horen, en dan kun je je ervaringen over stroomuitval delen met een aantal collegae.

    groetjes anneke

  • 28 Januari 2013 - 18:34

    Sandra:

    ik denk dat ik het antwoord weet: De Afrikaanse baobab (Adansonia digitata) of Afrikaanse apenbroodboom is de wijdst verspreide soort van de acht soorten baobabs en de enige soort die voorkomt op het vasteland van Afrika. De hangende, eivormige of langwerpige, tot 35 x 16 cm grote vruchten hebben een tot 1 cm dikke, houtige, vezelige schil, die rijp grijsbruin wordt en dicht bedekt is met geelbruine, ruwe haren. Van de vruchten wordt gezegd dat ze op hangende, dode ratten lijken. De vruchtholte bevat een taaie, slijmerige, zurige, witte pulp. De pulp omsluit vele, boonvormige, tot 1,5 cm lange, lichte zaden met daaromheen dunne, witte, melige, zure zaadmantels.

    ik hoor het wel!!
    zit nu in afwachting van de Queen....
    tot snel!

    groetjes San

  • 28 Januari 2013 - 18:52

    Astrid:

    Tja het grootste deel van jullie prachtige project zit er op, nog drie dagen en wie weet wat er deze dagen nog gebeurd. Bedankt Kees M voor je mooie verhalen en dat wij daar allemaal best heel erg van genoten hebben maar dat was jullie al duidelijk. Heel bijzonder dat jullie dit allemaal gedaan hebben en wat zal het moeilijk zijn om dat priesterhuis zo half af te zien. Denk dat het werk daar echt nooit af is. Ik wens jullie alle sterkte en alle wijsheid toe voor jullie vertrek, weet zeker dat jullie een warm welkom tegenmoet zien. Voor donderdag een mooi feest toegewenst en zie jullie binnenkort wel weer in Heiloo rond struinen. Groetjes Astird Wiebering

  • 28 Januari 2013 - 21:01

    Liesbeth:

    Ha mannen,

    Ik gok op de vrucht van de baobab boom. Boom zelf is heel breed en is in het droge seizoen kaal, de takken lijken dan wel de wortels van de boom.
    De vrucht is grijsbruin met ruwe haren erop...

    Newsflash uit Nederland, maar wellicht hadden jullie het al gehoord/gelezen: de koningin heeft haar aftreden aangekondigd. Op 30 april zal zij aftreden en zal Willem Alexander het stokje (of kroontje) overnemen!

    Je weet maar nooit of jullie door jullie verhalen iemand anders warm hebben gekregen om ook een project aan te gaan, dus misschien wordt dat priesterhuis ook nog wel eens onder handen genomen!

    Hoop voor jullie dat er toch nog wat regen zal vallen de komende dagen.Ben zo benieuwd naar de fotoos!!!

    Succes en plezier nog, deze laatste dagen. En ook succes met jullie afscheid daar, want dat zal vast ook wel even moeilijk worden!

    Groetjes Liesbeth

  • 28 Januari 2013 - 21:24

    Mirjam:

    he mannen en speciaal mijn zwagertje kees s

    tjonge wat gaat de tijd alweer snel zeg..
    al kan het voor helen inderdaad niet snel genoeg gaan
    ze mist je heeeeeel erg en ook moeder nel zal weer blij zijn als je veilig en wel
    weer in nederland bent aangekomen.
    je volgende vakantie is trouwens al geboekt ...we gaan in oktober met zijn alle
    naar friesland in een prachtig huisje met zelfs een BUBBELBAD kijk dat is weer iets om naar uit te kijken toch?
    lieve kees geniet nog lekker van jullie laatste weekje daar en rob en ik zien je maandagavond dikke kus
    mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 644
Totaal aantal bezoekers 75275

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 03 Februari 2013

Doktershuisje Ushetu

Landen bezocht: