10 januari - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu 10 januari - Reisverslag uit Ushetu, Tanzania van Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan - WaarBenJij.nu

10 januari

Door: De mannen in Ushetu

Blijf op de hoogte en volg Kees,Jasper,Arnold,Ted en Kees-Jan

10 Januari 2013 | Tanzania, Ushetu

Lieve vrouwen, dochters en zonen!

Het is nu donderdagmiddag de 10e januari.
Zojuist de schouw bijgewoond van het vrijwilligershuisje.
De standaard in Nederland is een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel stuk hoger.
Dat hebben we wel steeds in ons achterhoofd moeten houden.
De muren zijn wel oke, maar wat er als kozijnen, ramen en deuren tussen geprakt is, is van een hele matige kwaliteit.
Kees S. zegt dan wel terecht, dat de kwaliteit van het hout (waaibomen hout) en het gereedschap heel anders is dan bij ons,
En daarnaast heeft het geen kou, en vorst tegen te houden, maar……… het huilen staat ons nader dan het lachen!!
Je moet wel in je achterhoofd houden dat de totale bouwprijs van het huisje, nog geen 10.000 euro is, maar toch wil je wel kwaliteit.
Genoeg er nu over.
Goed bericht is dat we dinsdag 15 Januari kunnen beginnen met het doktershuisje, dat wordt graven voor de fundering alles met de hand.
Dit gaat tevens van het budget wat Reunion heeft opgehaald!
Dit huis wordt zo n 12 x 7,5 meter groot. Een stuk groter dus dan het vrijwilligershuisje. Gelijktijdig wordt ook de fundering voor een tweede huis ernaast aangelegd. Dus dit wordt een flinke klus.
Wij kunnen hierbij helpen en misschien de timmermannen begeleiden met het maken van een betere kwaliteit kozijnen en ramen.

De meeste kranen in de Medische Post werken weer. (een paar nog met een emmer voor de lekkage, eronder)
Kees heeft zich nu op de toiletten gestort. Gisteren de verstopte toilet weer aan de praat gekregen (bezink put buiten zat helemaal vol zand etc.)
Deze is door Ted leeg geschept. Vanmorgen zat een andere alweer verstopt. De mensen zijn hier geen toilets gewend en gooien echt van alles er in.

Jasper is gisteren bezig geweest om een printer op de PC van de Medische Post te installeren. Dit is hem gelukt en vanmorgen heeft hij met Godi aanplakbiljetten gemaakt, met daarop een gebruiksaanwijzing voor toiletgebruik.
Godi kreeg vanmorgen een zonnebril die Kees S. gesponsord had gekregen. We hadden er ook al een aan Maikel gegeven (de jongen die de kippen verzorgd). Beiden zijn ze zo trots als een pauw op hun nieuwe bril.

Kees M. is gisteren begonnen met het reorganiseren van de apotheek en voorraadruimte.
Ze hebben hier best veel medicatie; b.v. 4 verschillende soorten amoxicilline (soort antibiotic). Deze worden door elkaar heen gebruikt met als gevolg dat sommige bijna verlopen zijn en ze die gebruiken die nog jaren houdbaar zijn.
Alles opnieuw aan het indelen en les in First in – first out aan het geven.
Gisteren weinig patienten gezien. Een aantal wonden van langere tijd geleden.
Aan het eind van de dag een jongeman binnengebracht door zijn vader en twee broers.
Hij had de dood al in zijn ogen!!
Pijnstilling, ORS en een maria medaillon gegeven, waarna hij weer achterop de fiets met z n familie naar huis ging.
In Nederland zou zo iemand zeker per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd worden.

Ina, jij vroeg hoe laat het hier donker wordt; om kwart voor 7 begint het te schemeren en om even over 7 uur is het pik donker.
Wel mooie sterrenhemel, daar er weinig verlichting is.
Vandaag is het weer prachtig weer, blauwe lucht met een paar wolken, binnen al 30 graden, in de felle zon heel wat heter!

Beste volgers;
Wij vinden het ook erg leuk om jullie reacties te lezen. Meestal doen we dit s avonds na het diner.
Van meerdere mensen het verzoek gehad een rekening nummer door te geven, voor evt. Extra donaties voor het werk hier in Ushetu.
Van meerdere mensen hadden we al geld mee gekregen. Hier is gedeeltelijk al goede bestemmingen voor gevonden.
Wij hebben nog wel extra euro s bij ons, die we dan voor dit doel kunnen inwisselen.

Hartelijke groeten en dike knuffels en zoenen;

Kees S., Arnold, Jasper, Ted en Kees M.

Voor de liefhebbers die de mannen willen ondersteunen in de aankoop van materialen om hun werk te ondersteunen is er het volgende rekeningnummer:44.04.97.027 tnv Reunion.

• 10 Januari 2013 - 18:48

Liesbeth:

Het blijft superleuk om zo mee te leven met jullie werkzaamheden! En ook leuk te lezen dat de mensen daar zo blij zijn met jullie hulp en aanwezigheid.

Hopelijk zal dat met die toiletten wel verbeteren door jullie uitleg, dat zal ook weer vele infecties schelen denk ik.

Ga zo door!!!

Groetjes Liesbeth

• 10 Januari 2013 - 19:52

Martijn:

Hoi Pap, Opa en andere toppers,

Ook ik geniet van jullie verhalen en van alle reacties van mensen die zo mee leven met jullie. Iedere dag wel even kijken of er nieuwe reacties/berichten of foto's zijn. Lekker om even de gedachten te verzetten naar het (even clichématig) "o zo verre Tanzania". Ook wel eens lekker.

Ik geniet er van om te zien hoe jullie daar allemaal bezig zijn met je eigen ding. Opa in de tuin en met dieren, pap medisch en de anderen met bouwprojecten. Ben nu al benieuwd naar jullie verhalen. Zoals voor vertrek al aangekondigd: Hier vliegt de tijd, Voor we het weten zijn jullie terug.

Succes nog even en vooral veel plezier.

Ohja, of we het weer even kunnen ruilen... ik duik zo de regen weer in.

xxx

Martijn

• 10 Januari 2013 - 19:53

Mirjam:

he mannen
    tjonge wat maken jullie een hoop mee zeg...
    leuk om te lezen.
    geniet lekker van de warmte want hier gaat het van het weekend vriezen
    groetjes uit egmond
    en een dikke kus aan me zwagertje kees-jan xxx

• 10 Januari 2013 - 21:03

Astrid, Johan, Daniel, Patrick, Laura:

Hoi mannen,

Leuk om al die berichten van jullie te lezen. We kijken trouw elke dag even op de site.
    Ik kan me voorstellen dat het af en toe behoorlijk frustrerend is dat alles daar zo anders werkt dan hier. Maar dan moet het toch des te mooier zijn dat je ze daar met de kleinste dingen al enorm helpt. Een deur die niet meer klemt, een kraan die weer werkt, een wc die spoelt. Ik hoop dat jullie volgende week nu ff lekker de beuk er in kunnen gooien met het bouwen. Veel succes daar en vergeet niet te genieten van de mooie ervaringen.
    En lekker om 10 uur maffen..... Dat heeft die pastoor toch helemaal niet zo gek bekeken toch Arnold? Heel veel groetjes, trots op jullie, zet em op!!!!

Groetjes Astrid

• 10 Januari 2013 - 21:40

Anneke IJpelaan:

Geweldig wat jullie doen, ga zo door.
    Mooi om jullie verslag te lezen.
    Anneke

• 10 Januari 2013 - 23:04

Jos Henselmans:

vandaag weer een mooi verhaal wat een genot z,on computer. blij te horen dat de startdatum van de grote nieuwbouw 15 januari plaatsvind dan hebben jullie nog ca 16 dagen om de klus te klaren? is er al een planning ? 15 jan start 16 jan eerste vloer 17 jan gevels 20 jan balklaag 25 jan op de verjaardag van je moeder Arnold (zou mooi zijn als dan het hoogste punt is bereikt.
    of loop ik veel te hard van stapel en ligt het accent toch op onderhoud plegen ??
    heel mooi wat jullie allemaal beleven, ik heb de link nu ook in de tel. staan dus ik zal de verhalen aan oma voorlezen. vraagje, hoeveel mannen en of vrouwen zijn er om te helpen met de nieuwbouw???
    vandaag sms van Petra goed aan gekomen in Londen dus die geniet ook
    groeten Jos

• 10 Januari 2013 - 23:53

Gret Van Richard:

Hallo Ted en de andere mannen

Hier even een bericht je uit Obdam. Wat zijn jullie toch vreselijk productief, kunnen jullie bij ons ook niet een dag aan de gang. Lijkt me heerlijk om in één dag van alle achterstallige klusjes af te zijn. Ik zal alvast mijn lijstje maken. Nog steeds vind ik de foto in het begin van de week met die 2 nonnen boven op de auto een prachtfoto. Heerlijk om zo het project te bekijken door middel van de foto's en verslagen.
    Ik ben al 2 x bij Ina geweest, maar ze is nooit thuis, dus ik ben haar niet vergeten hoor. Ted jij hoef ze geen zorgen te maken om haar.
    Nou mannen het ga jullie goed, bij ons komt dit weekend vorst, wie weet kunnen we dan over een week schaatsen.

Een warme groet van Greet van Richard

• 11 Januari 2013 - 07:09

Anita Rijbroek:

Dag Hardewerkers,

Wat een geweldig verslag weer !!!
    Leef enorm met jullie mee en zal wat storten op het reknr .
    hebben jullie ook nog el eens een rustmoment om iets van de omgeving te zien ?
    Of gaat dit gelijk met het zgn "boodschappen doen ".

Veel succes en lieve groeten van Anita Rijbroek

• 11 Januari 2013 - 09:58

Gre En Rene:

Hoi mannen, wat leuk om te zien en te lezen hoe het daar met jullie gaat. Ik (Ingrid) ben vanmorgen bij mijn vader en moeder en samen hebben we jullie blog gelezen. Ga zo door en zet hem op!!!!
    Groetjes van Gre en Rene en Ingrid

PS Tante Vera komt ook net binnen. ook de groetjes van haar.

• 11 Januari 2013 - 17:26

Bea:

Hè Kees Sprenkeling
    Hoe gaat het daar?
    Wij zijn 3 januari terug gekomen uit Southampton hebben het erg gezellig gehad daar ,goed om Nick weer even te zien .
    Afgelopen week is Mike gaan samenwonen,dus alle tijd om jouw nu te volgen
    Wat maken jullie veel mee en wat doen jullie een goed werk daar.
    Volgens mij hebben jullie tijd te kort
    Erg mooie verslagen en foto,s.
    En een goede loodgieter in de familie is ook nooit weg .
    Nou mannen nog veel succes daar ,en we blijven jullie volgen hoor.
    Kees een dikke kus van je zus xxxx

• 11 Januari 2013 - 18:14

Bas & Guus:

Lieve opa en ome Kees,
    Gaat het goed? Is het er heel erg mooi of niet? We vinden de foto's zo mooi. Hebben jullie een leuke dag gehad?
    We hopen dat jullie gauw weer teug komen.
    We vonden het erg leuk op Schiphol.
    Hier begint het nu te sneeuwen.
    Een dikke zoen van Bas & Guus

• 11 Januari 2013 - 18:30

Aad Peetoom:

Hè witte

Toppers zijn jullie geweld wat een werk wordt er verzet.
    Die mensen weten niet wat hun overkomt.
    Wat moet dat een goed gevoel geven om dit allemaal te kunnen doen.
    We worden iedere zondag goed op de hoogte gehouden door Helen die al jullie verhalen met uitgeprinte foto's uit de doeken doet voor moeder Nel.
    Leuke verslagen ook geweldig.
    Hou de moed erin en maak er een mooie tijd

Tot ziens zwager ik ben trots op je

• 11 Januari 2013 - 20:08

De Fam. Tijm Ruud Karin En De Meiden.:

Ja we volgen jullie ook hoor, met zijn allen.
    en genieten er van.
    Van de verhalen en de foto´s.
    We kunnen wel indenken hoe het er is.
    Waar we van op kijken is dat er genoeg te eten is zo te horen.
    groetjes van ons

• 12 Januari 2013 - 12:05

Haijo:

Hallo mannen,
    Hierbij een berichtje van een digibeet.
    Had me verkeert aangemeld,nu waarschijnlijkwel goed gedaan.
    heb alle verslagen en reacties net gelezen.
    enorm leuk om jullie zo te volgen en ook leuk om te zien hoeveel reacties jullie krijgen.
    Bijzonder om te lezen in wat voor omstandigheden jullie je werk moeten doen.
    Het gaat jullie goed.

groetjes en veel bewondering van Haijo.
    P.S. dikke kus van Marloes.(komt net binnen lopen).
    P.S.2. Zij is dus niet die digibeet.